Författare Ämne: Köpa på nätet?  (läst 1010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 588
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
Köpa på nätet?
« skrivet: maj 28, 2013, 15:33:06 »
Hur jävla bra är det egentligen?
De som blir lurade, blir dom det bara för att de är naiva eller är det så vanligt?
Det är lätt å sitta här å garva men jag tror att det inte är så långt borta innan man själv blir generalblåst.

Ni som vet hur man gör, å aldrig blir lurade, lägg upp fällorna och blåssaiterna här.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 325
  • Oooooaaaah!
SV: Köpa på nätet?
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2013, 15:39:10 »
Det största skämtet med dagens Webb-butiker är..att många inte har hemma den produkt du/en beställer...& oftast så pröjsar en direkt! ..antingen så blir varan restad! ..lr. så blir en erbjuden att köpa nått annat..lr. som i mitt/mina köp! ..skickad helt fel vara. :p
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 206
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2013, 15:46:08 »
Det är inte helt jäkla enkelt, om man inte nöjer sig med att handla av stora väletablerade butiker...

Över lag måste jag nog säga att jag klarat mig rätt bra, men så är jag nog lite av en fegis också :haum:

Som Ismo skriver är det tyvärr vanligt med lockvaror på nätet som är "slutsålda" och det är ju ren skit när det är så, men över lag så upplever iaf jag att det är väldigt sällan som man blir blåst när man köper något via en butik... Däremot så skadar det nog inte att vara en smula skeptisk till blocket och andra annonssiter.
Speciellt vid väldigt (för?) bra priser och när det är bråttom att sälja...

Tumregeln "verkar det för bra för att vara sant så är det förmodligen inte sant" är ingen dum måttstock att ha i bakfickan...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2013, 08:25:53 »
Finns ett ganska bra sätt att slippa bli lurad på nätet och det är att beställa på faktura eller postförskott. Det senare kan man visserligen ändå bli blåst på om de packar något annat i paketet men det är nog ärligt relativt ovanligt. Det jag läser absolut mest om är folk som bedriver privat försäljning där varorna aldrig kommer. På Fiskesnack.com kommer ju sådana fall in med jämna mellanrum och det gör det på andra större siter med köp/säljavdelning också. Runt julhandeln skapas alltid en hel del bluffbutiker som samlar in naiva människors slantar och sen "försvinner"

Finns en "regel" som heter: Verkar det för bra för att vara sant så är det nog det också".

Jag har aldrig blivit blåst på nätet och de få gånger jag handlat hos butiker jag inte litar på så har jag köpt på faktura och därmed behöver jag inte betala förrän jag ser mina varor.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 980
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2013, 08:30:48 »
Håller med SG, är man osäker på att butiken har varorna hemma så betalas allting med faktura så man slipper ligga ute med pengar på restade saker i 3 månader.

What time is it? It´s time to rock not yet!

LP

• Gäst
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2013, 10:25:28 »
Har handlat mycket på nätet, största delen från USA. En hel del vågade transaktioner har det blivit, men faktiskt aldrig något strul.

Det enda "strulet" jag haft var här hemma i våras när det tog oändligt lång tid för en kille att skicka en extraspole som han "glömt" skicka i första paketet. Löste sig tillslut, men trodde det skulle sluta illa.

Betalar man bara med kreditkort så har man ett ganska gott skydd därigenom, sägs det.

Sg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2013, 13:15:03 »
Har handlat mycket på nätet, största delen från USA. En hel del vågade transaktioner har det blivit, men faktiskt aldrig något strul.

Det enda "strulet" jag haft var här hemma i våras när det tog oändligt lång tid för en kille att skicka en extraspole som han "glömt" skicka i första paketet. Löste sig tillslut, men trodde det skulle sluta illa.

Betalar man bara med kreditkort så har man ett ganska gott skydd därigenom, sägs det.
Kan bero på vilket kort man har så det gör man bäst i att kolla upp i förväg vilken trygghet ens kort ger.