Författare Ämne: Hur långt ska man dra det där med cr egentligen?  (läst 3853 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 207
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Hur långt ska man dra det där med cr egentligen?
« skrivet: april 22, 2014, 13:29:12 »
Jag råkade halka på en länk och läste detta: http://fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=5851

Visst, jag återutsätter en hel del av den fisk jag fångar, och det är inget konstigt med det.
Men att göra C&R till nån slags religion som ska göra sportfisket till en miljardindustri, är det verkligen rimligt?

Varför tas upp återutsättningsfrekvensen i september uppå
Är det nån fisk som ska behållas så är det väl just de tidiga fiskarna som håller bra matkvalitet?

Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 980
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
SV: Hur långt ska man dra det där med cr egentligen?
« Svar #1 skrivet: april 22, 2014, 13:39:55 »
Gör man fisket till en miljardindustri så kanske vi inte har råd att fiska själv så man kanske ska "be careful for what you wish".
Jag tycker fisket med C&R har blivit som straight edge rörelsen blev på nittiotalet i Sverige. En bra grundtänk som drogs alldeles för långt av några individer.
Jag har tyckt synd om de fiskare på bilderna när de första bilderna kommer upp på årets första laxar i de kända älvarna söderöver. För varje år har det blivit så mycket internetgnäll om varför man tar upp fisken och inte kör C&R sen gnälls det lite extra om att det säkert är en överliggare dessutom.
Vi är ett jävla pack vi människor!

Allt jag gör är ok men allt ni gör är bara skit. Det är så vi alla funkar.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #2 skrivet: april 22, 2014, 13:52:40 »
Gör man fisket till en miljardindustri så kanske vi inte har råd att fiska själv så man kanske ska "be careful for what you wish".
Jag tycker fisket med C&R har blivit som straight edge rörelsen blev på nittiotalet i Sverige. En bra grundtänk som drogs alldeles för långt av några individer.
Jag har tyckt synd om de fiskare på bilderna när de första bilderna kommer upp på årets första laxar i de kända älvarna söderöver. För varje år har det blivit så mycket internetgnäll om varför man tar upp fisken och inte kör C&R sen gnälls det lite extra om att det säkert är en överliggare dessutom.
Vi är ett jävla pack vi människor!

Allt jag gör är ok men allt ni gör är bara skit. Det är så vi alla funkar.

Ja, visst ligger det nåt i vad du skriver.

Det är en sabla massa gnäll om allt möjligt som har med fiske att göra, varför ska det vara så? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 367
« Svar #3 skrivet: april 22, 2014, 14:59:21 »
Ja, visst ligger det nåt i vad du skriver.

Det är en sabla massa gnäll om allt möjligt som har med fiske att göra, varför ska det vara så? :haum:

Varför skulle fiske vara förskonat? Som rifle skriver. Människan är ett dumt jäkla kreatur....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #4 skrivet: april 22, 2014, 15:02:29 »
Varför skulle fiske vara förskonat? Som rifle skriver. Människan är ett dumt jäkla kreatur....

Kanske för att vi fiskare är lite lite bättre än alla andra, det märkte du väl i Baltak? :rofl:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 637
« Svar #5 skrivet: april 22, 2014, 15:28:30 »
Kanske för att vi fiskare är lite lite bättre än alla andra, det märkte du väl i Baltak? :rofl:

Precis! dessa gossar borde få en lektion av oss i Baltakfiske. http://fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=5850

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #6 skrivet: april 22, 2014, 15:31:46 »
Precis! dessa gossar borde få en lektion av oss i Baltakfiske. http://fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=5850

De hade nog haft ett å annat å lära :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Hjortmyrs

• Gäst
« Svar #7 skrivet: april 22, 2014, 15:38:24 »
Det mest efterblivna är c&r-religiösa som dunkar rygg, och sen sätter sig på ett McDonalds på vägen hem från fisket.
Då har man banne mig inte begripit den större bilden.

Med det sagt, om man ser till Montana så har flugfisket de senaste åren varit en förutsättning för många glesbygders överlevnad. Utan strikt c&r hade det varit en total omöjlighet.
Våra förutsättningar är bättre än Montana, som till stora delar består av torr prärie.
Det är inte svårt att översätta till svenska förhållanden; ta Munkfors i Klarälvsdalen som exempel.
Här stannade munkar på sin pilgrimsfärd pga. det gynnsamma laxfisket, därav namnet.
Munkfors är idag en slumrande avfolkningsbygd, ungdomen flyr om de har möjlighet. Så ser det ut i de flesta avstannade bruksorter.

Tänk om man möjliggjorde för sportfisketurism? Det skulle kunna vara många bygders räddning.
Vi sportfiskare har givetvis ett ansvar att inte rovfiska. Men i många fall är det vattenkraftsindustrin som är den stora boven, i andra fall yrkesfisket och inte minst foderfisket (se den magra grilsen i Norge), odlingsindustri och andra miljöförstörande faktorer. Här i Halland har vi bönder som dumpar avfall i lekbäckarna utan påföljd. Listan kan göras lång.

Vi sportfiskare har som sagt ett ansvar, fångstbegränsningar och fönsteruttag är det bästa, tillsammans med vettig fredning. Detta tillsammans med kännbara straffpåföljder för regelbrott.
Men så länge som andra näringar får idka rovdrift, så blir vår omsorg att likställa med förfarandet att källsortera medan regeringen handlar med utsläppsrätter.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #8 skrivet: april 22, 2014, 16:16:57 »
Det mest efterblivna är c&r-religiösa som dunkar rygg, och sen sätter sig på ett McDonalds på vägen hem från fisket.

Med det sagt, om man ser till Montana så har flugfisket de senaste åren varit en förutsättning för många glesbygders överlevnad. Utan strikt c&r hade det varit en total omöjlighet.
Våra förutsättningar är bättre än Montana, som till stora delar består av torr prärie.
Det är inte svårt att översätta till svenska förhållanden; ta Munkfors i Klarälvsdalen som exempel.
Här stannade munkar på sin pilgrimsfärd pga. det gynnsamma laxfisket, därav namnet.
Munkfors är idag en slumrande avfolkningsbygd, ungdomen flyr om de har möjlighet. Så ser det ut i de flesta avstannade bruksorter.

Tänk om man möjliggjorde för sportfisketurism? Det skulle kunna vara många bygders räddning.
Vi sportfiskare har givetvis ett ansvar att inte rovfiska. Men i många fall är det vattenkraftsindustrin som är den stora boven, i andra fall yrkesfisket och inte minst foderfisket (se den magra grilsen i Norge), odlingsindustri och andra miljöförstörande faktorer. Här i Halland har vi bönder som dumpar avfall i lekbäckarna utan påföljd. Listan kan göras lång.

Vi sportfiskare har som sagt ett ansvar, fångstbegränsningar och fönsteruttag är det bästa, tillsammans med vettig fredning. Detta tillsammans med kännbara straffpåföljder för regelbrott.
Men så länge som andra näringar får idka rovdrift, så blir vår omsorg att likställa med förfarandet att källsortera medan regeringen handlar med utsläppsrätter.

Det ligger rätt mycket i det där. :-\
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #9 skrivet: april 22, 2014, 16:19:52 »

Han till vänster känner jag! Jag har lärt han allt jag kan.  :D Men jag håller tyst om Kavelduns-svängen!  :-X

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #10 skrivet: april 22, 2014, 16:24:08 »
Han till vänster känner jag! Jag har lärt han allt jag kan.  :D Men jag håller tyst om Kavelduns-svängen!  :-X

Du tiger som Moses i vassen ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 588
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #11 skrivet: april 22, 2014, 16:44:28 »
Javisst borde de det, vi ansvarsfulla fiskare bonkade ju allihopa av de inavlade utplanteringsfiskarna..... :tafeja: ;D
Slutade fiska när vi fångat vår kvot osv... ::)

Den störste förespråkaren för ansvarsfullt fiskbonkeri åkte sedan resolut hem å käkade grillade Norsk fjordlax.... :rofl:
Efter att han vadat på den sträckan med vadningsförbud.

Inte alltid lätt å leva som man på ett riktigt puristigt vis.... :-\

Sunt förnuft å lite vett, försöka hjälpas åt lite ibland knaske
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #12 skrivet: april 22, 2014, 16:46:44 »
Sunt förnuft å lite vett, försöka hjälpas åt lite ibland knaske

Just precis!

What the hell happened to sunt förnuft?
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #13 skrivet: april 22, 2014, 16:48:41 »

Klokt. :yeah:
Säger sedan reglerna att det är tillåtet att ta upp fisk så har den som tagit upp en fisk inte brutit mot några regler.
Då bör man inte hängas ut som en gangster.

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #14 skrivet: april 22, 2014, 16:55:52 »

Mooses om jag får be!  :tafeja:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #15 skrivet: april 22, 2014, 17:10:12 »
Jag missade denna liknelse!!! :rofl:

Utloggad TG

• Antal inlägg: 1 983
  • Arte Et Marte
« Svar #16 skrivet: april 22, 2014, 17:34:01 »

Varför tas upp återutsättningsfrekvensen i september uppå
Är det nån fisk som ska behållas så är det väl just de tidiga fiskarna som håller bra matkvalitet?
Varför det? En död fisk är väl en död fisk?
When April showers bless the hills
Take yourself and your fly rod away
Where anvil clouds court the skies
Find streams flowing clear, like Tanqueray

Utloggad västvis

• Antal inlägg: 3 094
« Svar #17 skrivet: april 22, 2014, 17:49:24 »

Bra skrivit!    :yeah:

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #18 skrivet: april 22, 2014, 21:58:26 »
Om det som eftersträvas är hög ekonomisk omsättning per fångad, och släppt, fisk så lär väl inte Mörrum vara ett särdeles dåligt exempel.
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #19 skrivet: april 23, 2014, 01:05:33 »
Om det som eftersträvas är hög ekonomisk omsättning per fångad, och släppt, fisk så lär väl inte Mörrum vara ett särdeles dåligt exempel.
Håller med :yes: och ganska gott om Lax är det ... det är bara det att dom är svårfångade som nystigna.... här spelar säkert för hög vattentemperatur och antal fiskare som stör rollen som bov.
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
« Svar #20 skrivet: april 23, 2014, 08:49:42 »
Håller med :yes: och ganska gott om Lax är det ... det är bara det att dom är svårfångade som nystigna.... här spelar säkert för hög vattentemperatur och antal fiskare som stör rollen som bov.

Är Mörrumsfisken extra svårfångat som helt nystigen menar du? På de flesta andra håll syns ju laxen som mest lättfångad just när den är helt nystigen. (Bortsett från svartlax frampå höstkanten då, men de kanske man räknar in i mörrum) :haum:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #21 skrivet: april 24, 2014, 01:51:44 »
Är Mörrumsfisken extra svårfångat som helt nystigen menar du? På de flesta andra håll syns ju laxen som mest lättfångad just när den är helt nystigen. (Bortsett från svartlax frampå höstkanten då, men de kanske man räknar in i mörrum) :haum:
Verkar så för det tas ju få blanka jämfört med färgade och besor :hmm:

Annars håller jag med du att nystigna verkar vara huggvilligast.
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs