Författare Ämne: Glasögon-linser-solbrillor  (läst 2364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 982
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
Glasögon-linser-solbrillor
« skrivet: maj 15, 2015, 11:25:01 »
Ni som ser dåligt hur löser ni problemet med solglasögonen?
Kör ni linser och vanliga solglasögone eller har ni solglasögon med styrka.

Jag kör idag med linser och solglasögon när jag fiskar, men hade varit grymt skönt att slippa linserna och ha solglasögon med styrka. Men då är frågan är det nåt att ha eller det bara tjorvigt att ha med sig två par glasögon hela tiden.
Nån med erfarenhet?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Inloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
SV: Glasögon-linser-solbrillor
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2015, 11:34:07 »
Ni som ser dåligt hur löser ni problemet med solglasögonen?
Kör ni linser och vanliga solglasögone eller har ni solglasögon med styrka.

Jag kör idag med linser och solglasögon när jag fiskar, men hade varit grymt skönt att slippa linserna och ha solglasögon med styrka. Men då är frågan är det nåt att ha eller det bara tjorvigt att ha med sig två par glasögon hela tiden.
Nån med erfarenhet?

Jag har ett tag kört med fit-overs, men då jag skaffade nya glasögon passade de inte längre i mina 2by4, så då var det kapitlet slut :)

Jag kör oftast med linser och solglasögon, ser för dåligt för att klara mig bra med bara solglas om det ska vara nån riktig fisketur (ett par timmar eller mer).

Har rätt tydlig känsla av att det blir bökigt att ha med både solglas med styrka och vanliga glasögon att skifta mellan, fiska med solglasögon på sig när det börjar
mörkna går ju bra om man har väldigt ljusa glas - men då har man ju ingen nytta av dem när solen gassar :haum:

Jag tror iaf inte att konceptet med slipade solglas skulle passa mig...
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2015, 11:38:00 »
Jag vill utveckla det här ett steg till. Vi gamla gubbar som börjar få åldersrelaterade synproblem, typ läsglasögon. Hur vi göra? Tre par brillor?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Inloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2015, 11:53:44 »
Jag vill utveckla det här ett steg till. Vi gamla gubbar som börjar få åldersrelaterade synproblem, typ läsglasögon. Hur vi göra? Tre par brillor?

Det finns väl progressiva linser idag?
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2015, 12:29:01 »
Det finns väl progressiva linser idag?
Jo, just nu fiskar jag med samma glasögon som jag har till vardags. Fotokromatiska progressiva. Inte gratis precis. Och ingen polaroid. Täcker inget på sidorna. Men vinsten är att jag bara behöver ett par.

Inloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2015, 12:47:28 »
Jo, just nu fiskar jag med samma glasögon som jag har till vardags. Fotokromatiska progressiva. Inte gratis precis. Och ingen polaroid. Täcker inget på sidorna. Men vinsten är att jag bara behöver ett par.

ah, jag menade inte glasögonlinser, utan lins-linser ;D
Då kan du ju köpa ett par schyssta solbrillor som erbjuder både polarisering och skydd mot tråkigt ljusinsläpp från sidorna :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2015, 12:50:37 »

Varför inte skygglappar som Travhästarna har?...sen kikar du igenom dom urdruckna ölflaskorna.. :tadaa:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2015, 14:25:41 »
ah, jag menade inte glasögonlinser, utan lins-linser ;D
Då kan du ju köpa ett par schyssta solbrillor som erbjuder både polarisering och skydd mot tråkigt ljusinsläpp från sidorna :hmm:
Åfaan, finns det progressiva linser? Jag har aldrig testat linser, verkar lite pilligt och plocka i och ur. Men det är väl en vanesak.

Inloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2015, 15:27:20 »
Åfaan, finns det progressiva linser? Jag har aldrig testat linser, verkar lite pilligt och plocka i och ur. Men det är väl en vanesak.

jag tyckte att det var ett elände, och första paketet gick nog hälften av linserna åt helvete.
Men man vänjer sig!

Gör inte som en gammal kollega bara; när han inte fick ut linserna så försökte han ta ut dem med gaffel.
Jo, han var lite lätt likör ::)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Inloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2015, 16:42:38 »
jag tyckte att det var ett elände, och första paketet gick nog hälften av linserna åt helvete.
Men man vänjer sig!

Gör inte som en gammal kollega bara; när han inte fick ut linserna så försökte han ta ut dem med gaffel.
Jo, han var lite lätt likör ::)
Nä, jag tror risken är väldigt liten att jag skulle försöka plocka ut dom med gaffel. ;D Men hört det är ganska vanligt att folk glömmer att plocka  ut dom. Då möjligtvis kanske doktorn får ha en gaffel till hjälp..... :-\

Inloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #10 skrivet: maj 15, 2015, 16:43:17 »
Nä, jag tror risken är väldigt liten att jag skulle försöka plocka ut dom med gaffel. ;D Men hört det är ganska vanligt att folk glömmer att plocka  ut dom. Då möjligtvis kanske doktorn får ha en gaffel till hjälp..... :-\

nejdå, det är bara att ösa på lite linsvätska å vänta en stund så mjukar de upp tillräckligt ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #11 skrivet: maj 15, 2015, 16:55:34 »
När jag hade glasögon till vardags, så körde jag med fiske-/sol-/glasögon med polariserande glas och styrka. Funkade jättebra.

Sen drabbades även jag av sådan där åldersrelaterade problem att fokusera på nära håll. En kollega tipsade om multifokala (progressiva) kontaktlinser. Var lite skeptisk i början, men när ögon och hjärna vant sig efter ett par veckor. Jättebra! Så nu kompletterar jag med vanliga fiske- eller solbrillor efter behov.
« Senast ändrad: maj 15, 2015, 16:57:19 av Ron »
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #12 skrivet: maj 15, 2015, 17:25:15 »
När jag hade glasögon till vardags, så körde jag med fiske-/sol-/glasögon med polariserande glas och styrka. Funkade jättebra.

Sen drabbades även jag av sådan där åldersrelaterade problem att fokusera på nära håll. En kollega tipsade om multifokala (progressiva) kontaktlinser. Var lite skeptisk i början, men när ögon och hjärna vant sig efter ett par veckor. Jättebra! Så nu kompletterar jag med vanliga fiske- eller solbrillor efter behov.

En ska ha fiskat så mycket att en kan vara blind numer..å ändå kunna det! ;D :tafeja:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #13 skrivet: maj 15, 2015, 19:13:01 »

En ska ha fiskat så mycket att en kan vara blind numer..å ändå kunna det! ;D :tafeja:

Svårt att knyta flugan utan syn tycker jag.
Men du kör väl med beteslås, och då skulle det väl gå...  :vissla:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Inloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #14 skrivet: maj 15, 2015, 19:16:34 »
Svårt att knyta flugan utan syn tycker jag.
Men du kör väl med beteslås, och då skulle det väl gå...  :vissla:
Flugan har han redan satt i den där busken som borde finnas när alla andra tränar kastning... 8)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #15 skrivet: maj 15, 2015, 19:19:52 »
Flugan har han redan satt i den där busken som borde finnas när alla andra tränar kastning... 8)

Sätter inga flugor i buskarna mot vad andra gör...det jag sett å hört! ::) :gasp: 8)

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 982
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #16 skrivet: februari 22, 2016, 10:52:50 »
Måste ju bara undra varför alla (nästan) fiskesolglasögon har gult eller brunt glas.
Det är ju fan det sämsta när det kommer solglasögonfunktion!
What time is it? It´s time to rock not yet!