Författare Ämne: Flugor!...  (läst 5368 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 637
SV: Flugor!...
« Svar #40 skrivet: mars 04, 2016, 13:59:49 »
Fick tag i små vobblerskedar för flugbindning en gång. droppformade och med ett hål där man trädde in kroken och sedan band fast dom.
Ganska känsliga men jäklar vad det vobblade fint om man fick till det! Hade ett mönster med oliv maraboustjärt och ljusbrun framkropp som lurade en del stora rödingar faktiskt.
Ska nog testa att klippa till plastbitar och göra några såna där igen.  :D

Och titta här!  :D
En enkel googling senare, här är dom:

http://www.flytying.ru/item693.html

Utloggad jakob

« Svar #41 skrivet: mars 04, 2016, 14:02:56 »
Och här var lite fina idéer:

http://flyfishingrussia.blogspot.se/2010/01/wobbler-fly.html

Just en sån där med foamrygg som viks ner och bildar sked har jag fiskat en del med. Sjunkfoam. Skitbra!

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
« Svar #42 skrivet: mars 04, 2016, 14:29:18 »
Fick tag i små vobblerskedar för flugbindning en gång. droppformade och med ett hål där man trädde in kroken och sedan band fast dom.
Ganska känsliga men jäklar vad det vobblade fint om man fick till det! Hade ett mönster med oliv maraboustjärt och ljusbrun framkropp som lurade en del stora rödingar faktiskt.
Ska nog testa att klippa till plastbitar och göra några såna där igen.  :D

Köpte sådana engång i tiden...men använde dom aldrig.. :nono:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #43 skrivet: mars 04, 2016, 14:30:55 »
Men å andra sidan...skulle vilja ha en sked som är rörlig!..inte överdrivet så...tror det skulle kunna ge en mera oregelbunden rörelse...bara en tanke. :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad jakob

« Svar #44 skrivet: mars 04, 2016, 15:24:07 »

Köpte sådana engång i tiden...men använde dom aldrig.. :nono:

De var helt grymma faktiskt. Önskar jag hade kvar några.
Men jag fattar inte hur (om de nu gör det) kan få flugor med den skeden och utan lång stjärt att funka? Mina krävde lång stjärt för att inte börja rotera.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #45 skrivet: mars 04, 2016, 15:59:22 »
De var helt grymma faktiskt. Önskar jag hade kvar några.
Men jag fattar inte hur (om de nu gör det) kan få flugor med den skeden och utan lång stjärt att funka? Mina krävde lång stjärt för att inte börja rotera.

Tror den/en tappar balansen i byggnaden :hmm:...en fluga med längre vinge balanserar upp det hela på ett bra sätt.
En ska inte jämföra med en balsakropp... :nono:
Se på folk som överdriver en fluga med tjockt palmer-lindat kroppshackel..sen en j-vla fett struphackel..allt för att den skall var snygg.,.. men den kommer att gå som en röv. :p

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #46 skrivet: mars 04, 2016, 16:25:54 »
Ahhh...när det gäller laxfiske, har flugans utseende och gång absolut ingen betydelse. :nono:
Om inte annat så är mina flugor ett bevis på det... :-\
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #47 skrivet: mars 04, 2016, 16:30:56 »
Ahhh...när det gäller laxfiske, har flugans utseende och gång absolut ingen betydelse. :nono:
Om inte annat så är mina flugor ett bevis på det... :-\

Men Pekka!...du kustfiskar ju..ja ibland i allafall ;D Hur har du ditt tänk vid kusten?...samma sak med Madmoose. Lr. Tg

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #48 skrivet: mars 04, 2016, 16:34:11 »
Pratade med Betis för nån dag sen...ang. b la. Nymf-fiske! En lägger ett 20-25m kast ...sen börjar en hand-tvista in nymfen?...tror inte ett dugg på att nått speciellt händer där ute! :nono:..tror inte rörelsen blir tillräckligt effektiv.
Lång lina...snabbare indragningar..helt enkelt.

Utloggad Pekka

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 127
  • Member of The Tankhat club of Sweden
« Svar #49 skrivet: mars 04, 2016, 16:41:33 »

Men Pekka!...du kustfiskar ju..ja ibland i allafall ;D Hur har du ditt tänk vid kusten?...samma sak med Madmoose. Lr. Tg
Vid kusten så försöker jag med flugan imitera både utseendemässigt och rörelsemässigt det byte som jag tror att fisken jagar.
Dvs jag tar in flugan enligt ett möster som jag tror passar det jag fiskar med.
Det handlar om att tänka som det man fiskar med och att tänka som en märla, räka eller fisk......de ligger nära tillhands för mig..... :rolleye:
Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #50 skrivet: mars 04, 2016, 16:43:13 »
Vid kusten så försöker jag med flugan imitera både utseendemässigt och rörelsemässigt det byte som jag tror att fisken jagar.
Dvs jag tar in flugan enligt ett möster som jag tror passar det jag fiskar med.
Det handlar om att tänka som det man fiskar med och att tänka som en märla, räka eller fisk......de ligger nära tillhands för mig..... :rolleye:

Att tänka som en märla kan vara rätt komplicerat! :hmm:...den vill ju överleva till morgondagen.

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 569
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #51 skrivet: mars 04, 2016, 17:29:53 »
Pratade med Betis för nån dag sen...ang. b la. Nymf-fiske! En lägger ett 20-25m kast ...sen börjar en hand-tvista in nymfen?...tror inte ett dugg på att nått speciellt händer där ute! :nono:..tror inte rörelsen blir tillräckligt effektiv.
Lång lina...snabbare indragningar..helt enkelt.
Men så måste det bara vara. En jävla massa linkrumbukter och skit. Nymfen hänger som nån död skit därute.  Blåser det dessutom så ja.... Torrfluga är mycket enklare.
En  Streaking Caddis på blankvatten är perfekt för att se hur en rörelse påverkar flugan. För att få facit på vad som är rätt och fel måste man då veta hur den riktiga nattsländan dansar runt påvattnet.
Lätt att ge upp då.... :p

Nä, handtvista tycker jag är ganska överskattat .
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 569
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #52 skrivet: mars 04, 2016, 17:31:20 »

Att tänka som en märla kan vara rätt komplicerat! :hmm:...den vill ju överleva till morgondagen.
Vad han menar är kanske att tänka lika mycket som... ;D
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Balswinger

• Antal inlägg: 217
« Svar #53 skrivet: mars 05, 2016, 08:47:30 »
Binder man in en fjäder i stjärten kan man få en lite wobblande gång.  :rolleye:

Finns en flluga som heter vaduvill som är effektiv.
De fluffiga bifjädrarna från rapphöna som kropp, och spetsen av en vanlig rapphönefjäder som stjärt.
Böjen på fjädern gör att den får fin gång.
« Senast ändrad: mars 05, 2016, 08:51:22 av Balswinger »

Utloggad jakob

« Svar #54 skrivet: mars 05, 2016, 16:08:59 »
Hmmm.  :haum: