Författare Ämne: Nytt gäddrekord!  (läst 1515 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 637
Nytt gäddrekord!
« skrivet: maj 04, 2016, 09:33:58 »
Detta måste ju uppmärksammas även här.

http://www.fiskejournalen.se/nytt-svenskt-rekord-pa-gadda/

Äntligen kan man väl säga. En rekordgädda som man verkligen kan betrakta som ett "äkta" svenskt rekord då det fångats ett flertal större gäddor än den som gällt som rekord fram tills nu men inte dokumenterats enligt regler.
Just denna nya rekordgädda slår ju tyvärr inte den största "trovärdiga" gäddan i Sverige, Åke Nilssons 21,45 kilos från Lödde, men den är tillräckligt nära för att det ska kännas bekvämt iallafall.

Själv har jag svårt att ändå inte betrakta Fehmi Varlis 26,57kg gädda som hyfsat trovärdig ändå. Klart trovärdigare än 22,5kilos Mälarfisken som saknade all form av trovärdighet men ändå återtog tronen efter att Fehmis fisk diskades.

Hur som helst, sanslös gädda! Väldokumenterat över 20kg är faktiskt något alldeles oerhört, unikt. Kul som fan och stort grattis till fångstmannen!

Och den största frågan av alla: hur ska du fira detta Ismo? Champagne med nacken?  :D

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
SV: Nytt gäddrekord!
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2016, 10:34:11 »
Detta måste ju uppmärksammas även här.

http://www.fiskejournalen.se/nytt-svenskt-rekord-pa-gadda/

Äntligen kan man väl säga. En rekordgädda som man verkligen kan betrakta som ett "äkta" svenskt rekord då det fångats ett flertal större gäddor än den som gällt som rekord fram tills nu men inte dokumenterats enligt regler.
Just denna nya rekordgädda slår ju tyvärr inte den största "trovärdiga" gäddan i Sverige, Åke Nilssons 21,45 kilos från Lödde, men den är tillräckligt nära för att det ska kännas bekvämt iallafall.

Själv har jag svårt att ändå inte betrakta Fehmi Varlis 26,57kg gädda som hyfsat trovärdig ändå. Klart trovärdigare än 22,5kilos Mälarfisken som saknade all form av trovärdighet men ändå återtog tronen efter att Fehmis fisk diskades.

Hur som helst, sanslös gädda! Väldokumenterat över 20kg är faktiskt något alldeles oerhört, unikt. Kul som fan och stort grattis till fångstmannen!

Och den största frågan av alla: hur ska du fira detta Ismo? Champagne med nacken?  :D

Hade du vart här uppe nu! ..så hade jag firat med att ge dig ett nackskott! :D...förövrigt så är Femi Varlis rekordgäddor inte med i leken längre.. :doh:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad jakob

« Svar #2 skrivet: maj 04, 2016, 10:46:56 »

Hade du vart här uppe nu! ..så hade jag firat med att ge dig ett nackskott! :D...förövrigt så är Femi Varlis rekordgäddor inte med i leken längre.. :doh:

Nej det har den inte varit på länge. På gott och ont kan man tycka. Fehmis gäddor omgavs av mycket illasinnade rykten med allt från felvägningar till att de skulle ha köpts av honom från yrkesfiskare.
Men jag har svårt att tro på det där.
Minns en gammal artikel om honom och hur han fiskade. Han var duktig och inte minst idog. Han fiskade mer eller mindre varje dag från gryning till skymning. Jämt, hela säsongen. Reportern orkade inte med hans tempo.  ;D

Vad som också talar för honom är historien kring fångsten som fick den struken. Nämligen landningsögonblicket då gäddan klubbades i vattnet och linan gick av. Gäddan försvann men flöt upp senare och han fick tag i den. Pga detta ströks den och varför skulle han hitta på en sån historia?
Vilken gädda det var! Och ingen har betvivlat vikten till skillnad från hans 24-kilos eller så många andra dåligt dokumenterade gäddor.
När jag var barn drömde jag om den där gäddan han fick. Att jag skulle få en lika stor. Ritade teckningar på storgäddorna och skrev uppsatser om det. Och just den där 26,57-gäddan var hela motorn i drömmarna. Den har faktiskt spelat en väldigt stor roll i min barndom och mitt fiske.  :love:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2016, 10:49:13 »
Nej det har den inte varit på länge. På gott och ont kan man tycka. Fehmis gäddor omgavs av mycket illasinnade rykten med allt från felvägningar till att de skulle ha köpts av honom från yrkesfiskare.
Men jag har svårt att tro på det där.
Minns en gammal artikel om honom och hur han fiskade. Han var duktig och inte minst idog. Han fiskade mer eller mindre varje dag från gryning till skymning. Jämt, hela säsongen. Reportern orkade inte med hans tempo.  ;D

Vad som också talar för honom är historien kring fångsten som fick den struken. Nämligen landningsögonblicket då gäddan klubbades i vattnet och linan gick av. Gäddan försvann men flöt upp senare och han fick tag i den. Pga detta ströks den och varför skulle han hitta på en sån historia?
Vilken gädda det var! Och ingen har betvivlat vikten till skillnad från hans 24-kilos eller så många andra dåligt dokumenterade gäddor.
När jag var barn drömde jag om den där gäddan han fick. Att jag skulle få en lika stor. Ritade teckningar på storgäddorna och skrev uppsatser om det. Och just den där 26,57-gäddan var hela motorn i drömmarna. Den har faktiskt spelat en väldigt stor roll i min barndom och mitt fiske.  :love:

Hmm det visar hur störd du blivit. :haum: ;D ;)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad jakob

« Svar #4 skrivet: maj 04, 2016, 10:51:38 »

Hmm det visar hur störd du blivit. :haum: ;D ;)

Det tyckte mina skolkamrater också.  ;D  Jag var inte direkt den hetaste killen på marknaden med mitt fiskeintresse kan man säga.  ;D

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2016, 10:53:14 »
Det tyckte mina skolkamrater också.  ;D  Jag var inte direkt den hetaste killen på marknaden med mitt fiskeintresse kan man säga.  ;D

:D

Inloggad rifle

• Antal inlägg: 1 979
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2016, 10:56:40 »

Så inga erbjudanden om medlemskap i granligor eller liknande tuffa aktiviteter?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad jakob

« Svar #7 skrivet: maj 04, 2016, 10:57:56 »
:D

Det luktar fisk skrek dom och fnissade åt mig när jag kom på morgnarna. Och hånade mina fiskeuppsatser på svenskan.  :'(
Så de enda kompisar jag hade var bröderna Mats och Bo som var likadana som jag.
Vi satt och metade när de andra gick i simskola.  ;D
Och grillade klubbade änder i vår Robin Hood-by i skogen när de andra åkte skateboard. Och tjuvfiskade kräftor när de andra åt glass. Osv..
Nej som sagt, vi var inte de hetaste killarna på marknaden.  ;D

Inloggad rifle

« Svar #8 skrivet: maj 04, 2016, 10:59:35 »
Haha jag tillhörde de som åkte skateboard och vi var då inte de populäraste på marknaden heller  :hmm:

Utloggad jakob

« Svar #9 skrivet: maj 04, 2016, 11:00:33 »
Så inga erbjudanden om medlemskap i granligor eller liknande tuffa aktiviteter?

Granligor? Vad är det?
Vi hade en fiskeklubb som hette "klubben" där bara vi och en missanpassad kille som hette Öller var med. Vi grävde i ån hela somrarna och samlade patronhylsor på skyttebanan på hösten som vi samlade i klubbhuset. Och så fiskade vi upp porrtidningar i pappersinsamlingen förstås. Ständigt beväpnade med luftpistoler var vi också.  :yes:

Utloggad jakob

« Svar #10 skrivet: maj 04, 2016, 11:01:35 »
Haha jag tillhörde de som åkte skateboard och vi var då inte de populäraste på marknaden heller  :hmm:

Skitprat! Skejtarna var ju skitcoola! Det kommer jag mycket väl ihåg. Försök inte.  :bonk:
Vi hatade skejtarna.  :tafeja:

Inloggad rifle

« Svar #11 skrivet: maj 04, 2016, 11:02:08 »
Granligor? Vad är det?
Vi hade en fiskeklubb som hette "klubben" där bara vi och en missanpassad kille som hette Öller var med. Vi grävde i ån hela somrarna och samlade patronhylsor på skyttebanan på hösten som vi samlade i klubbhuset. Och så fiskade vi upp porrtidningar i pappersinsamlingen förstås. Ständigt beväpnade med luftpistoler var vi också.  :yes:

Gäng som stryker omkring efter juletider och samlar granar vettu.

Inloggad rifle

« Svar #12 skrivet: maj 04, 2016, 11:03:08 »
Skitprat! Skejtarna var ju skitcoola! Det kommer jag mycket väl ihåg. Försök inte.  :bonk:

Du kanske lider av "alla andra har det bättre än jag"-syndromet  :haum:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #13 skrivet: maj 04, 2016, 11:04:52 »

Skejtarana var få ..under min tid...mest tanke på hur svårt det var ..tror jag.. :haum:

Utloggad jakob

« Svar #14 skrivet: maj 04, 2016, 11:05:51 »

Aldrig hört talas om.  :haum:
Enda granaktiviteterna vi hade var att skjuta sönder alla lampor på granen på torget med luftpistolerna. Det brukade vara Mats som tog på sig det. Jag och Bo var lite för fega och höll vakt som vi kallade det istället.
Såg rätt roligt ut. Han brukade springa in under granen och gömma sig i mörkret och sen såg man hur lampa efter lampa slocknade.  :o
Det fanns aldrig några hela gatlysen längs våra stråk heller.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #15 skrivet: maj 04, 2016, 11:06:23 »

Granligor!!! ..en spöade närmsta granne med en mutter längst ut på en piska!! :looney:

Största gran-högen ..gav den största Majbrasan... :tadaa:

Inloggad rifle

« Svar #16 skrivet: maj 04, 2016, 11:07:26 »
Du var inge fiskenörd du var ju en hooligan!

https://www.youtube.com/watch?v=PhSIZmcwQB8

Utloggad jakob

« Svar #17 skrivet: maj 04, 2016, 11:07:29 »
Du kanske lider av "alla andra har det bättre än jag"-syndromet  :haum:

Klart jag gör! Det skänker livet den där lite gråaktiga filten som omsluter alla ens tillfälligtvis lyckliga tankar. Det ska man vara rädd om så att man inte går runt och har roligt tror att man är nåt.  >:(

Utloggad jakob

« Svar #18 skrivet: maj 04, 2016, 11:10:32 »
Du var inge fiskenörd du var ju en hooligan!

https://www.youtube.com/watch?v=PhSIZmcwQB8

Vi var fisketöntar kombinerat med jaktgalna och en aning huliganer. Det stämmer nog bra det.  :haum: