Författare Ämne: Fältlaga spö?  (läst 1101 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad rifle

• Antal inlägg: 1 941
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
Fältlaga spö?
« skrivet: maj 06, 2016, 13:43:16 »
Nån som har nåt bra tips på utrustning man kan använda för att fältlaga ett spö som man knäckt.
Eller är det för stora krafter i spöna för att helt enkelt sätta nån typ pinne typ spjälka och limma och binda ihop det?

Nån som provat?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 287
  • Oooooaaaah!
SV: Fältlaga spö?
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2016, 13:58:07 »
Nån som har nåt bra tips på utrustning man kan använda för att fältlaga ett spö som man knäckt.
Eller är det för stora krafter i spöna för att helt enkelt sätta nån typ pinne typ spjälka och limma och binda ihop det?

Nån som provat?

Skall du fältlaga dagens spön! ...så bör du ha med material till det..lim ,tråd + div "stänger"..kolfibermaterial :hmm:...det klara du med..problemet är att fina just kolfibermaterial...så spara gamla spön...fimpa dom i runt 5-6cm bitar..i olika dimensioner...ja ! en liten fil är inte att underskatta :hmm:
Dessa spön! ..går tvärt!! av... ;D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 530
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2016, 14:04:30 »
Ingen expert men tror det blir svårt. Ringar och lite sånt går att fixa men avbrutet kolfiberspö? Tveksamt.
Sett lagningar, men då ingår det oftast en massiv kolfiberstav som passar precis inuti spöt. Allt fastlimmat med epoxy och stark bindtråd utanpå.

Skall du fältlaga dagens spön! ...så bör du ha med material till det..lim ,tråd + div "stänger"..kolfibermaterial :hmm:...det klara du med..problemet är att fina just kolfibermaterial...så spara gamla spön...fimpa dom i runt 5-6cm bitar..i olika dimensioner...ja ! en liten fil är inte att underskatta :hmm:
Dessa spön! ..går tvärt!! av... ;D
Japp, kanske som du skriver bättre med gamla spödelar. Men det måste passa bra.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Inloggad rifle

« Svar #3 skrivet: maj 06, 2016, 14:08:54 »
Tanken kom ifrån att jag lagade dotters avbrutna spö igår som är en avkapad topp från en 15fotare.
Limmade bara ihop delarna med avklippta buntband och band fast plus en massa superlim.

Men det är säkert för stora krafter för att hålla på ett riktigt spö med sådan partylagning.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2016, 14:12:42 »
Lagat denna GLX Lommis 9.6' #5 ..kunde bara inte skrota den..å  funkar perfa än. :D

Rätt stolt över mig själv att jag lyckades..inte kanske det snyggaste..men spöt funkar.

« Senast ändrad: maj 06, 2016, 14:16:11 av ismo »
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Inloggad rifle

« Svar #5 skrivet: maj 06, 2016, 14:14:17 »
Lim och sån där glasfiberduk kanske skulle funka perfekt i fält.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2016, 14:16:45 »
Lim och sån där glasfiberduk kanske skulle funka perfekt i fält.

Hur funkar glasfiber mot kolfiber?...någon.

Inloggad rifle

« Svar #7 skrivet: maj 06, 2016, 14:17:19 »

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2016, 14:19:38 »
http://www.model-craft.se/lim-farg-verktyg-formgjutning/lim-spackel/carbon-fibre-tissue

Kanske är Tha KIT som gäller.

Intressant! :hmm:...men en lär/behöva en stomme...att jobba mot...som glädjepinneen!..utan blod..så är & förblir den slapp.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #9 skrivet: maj 06, 2016, 14:39:16 »
Lagat denna GLX Lommis 9.6' #5 ..kunde bara inte skrota den..å  funkar perfa än. :D

Rätt stolt över mig själv att jag lyckades..inte kanske det snyggaste..men spöt funkar.
Ser ut som du lagat utanpå. Alltså lagningsdelen utanpå. Man kan ju även stoppa den inuti.
Lindas måste det.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #10 skrivet: maj 06, 2016, 14:43:31 »
Ser ut som du lagat utanpå. Alltså lagningsdelen utanpå. Man kan ju även stoppa den inuti.
Lindas måste det.

Har en "stav" innuti!...+ kapade delar utanpå..dessutom hårt lindat...den delen som finns innuti(ett måste)..grunden/stammen/stolpen har ju gått av. :hmm:...limmade först naturligtvis det invändiga..sen jobbade jag med det utvändiga.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 636
« Svar #11 skrivet: maj 06, 2016, 14:44:03 »

EXAKT ett sånt spö jag vill hitta! Inte ett trasigt men en gammal glx 5;a 9'6 eller 10'.
Men det tycks rätt omöjligt.  :(

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #12 skrivet: maj 06, 2016, 14:45:12 »
EXAKT ett sånt spö jag vill hitta! Inte ett trasigt men en gammal glx 5;a 9'6 eller 10'.
Men det tycks rätt omöjligt.  :(

Köp min!! :nudge: ..kostar dock en del...å rejält repad... :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #13 skrivet: maj 06, 2016, 14:50:16 »

Har en "stav" innuti!...+ kapade delar utanpå..dessutom hårt lindat...den delen som finns innuti(ett måste)..grunden/stammen/stolpen har ju gått av. :hmm:...limmade först naturligtvis det invändiga..sen jobbade jag med det utvändiga.
Jaha, livrem och hängslen. Ja den delen lär ju aldrig gå att kasta av. Behövs nog minst en bildörr. Slår man den i en stupränna blir det nog buckla i rännan.
Lika bra attvara nogrann från början, inte lätt att göra om. :nono:
Gick det sönder ett spö för mig nu skulle jag nog laga som ismo.

Utloggad jakob

« Svar #14 skrivet: maj 06, 2016, 15:23:32 »

Köp min!! :nudge: ..kostar dock en del...å rejält repad... :D

Nej tack. Liite bättre skick vill jag nog ha.  ;D

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 163
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #15 skrivet: maj 06, 2016, 15:26:16 »
Gick det sönder ett spö för mig nu skulle jag nog laga som ismo.

Det tror jag inte ett dugg på, du skulle glad i hågen skutta till affären och köpa minst 3 nya ;D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad jakob

« Svar #16 skrivet: maj 06, 2016, 15:31:09 »
Det tror jag inte ett dugg på, du skulle glad i hågen skutta till affären och köpa minst 3 nya ;D

Och 32 st linor så att han kunde klippa ihop en lina till vardera av de tre nya spöna.  :D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #17 skrivet: maj 06, 2016, 15:32:14 »
Inte helt omöjligt. ;D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #18 skrivet: maj 06, 2016, 15:33:17 »
Och 32 st linor så att han kunde klippa ihop en lina till vardera av de tre nya spöna.  :D
Ja, för inte i helvete nån av dom skulle varit rätt. :loopis:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #19 skrivet: maj 06, 2016, 16:20:31 »
Ja, för inte i helvete nån av dom skulle varit rätt. :loopis:

Precis! ...som en sameby här uppe..Ordförande var Skum,,kassören var Blind..å renarna var Allas! :)