Författare Ämne: Många tappade fiskar  (läst 662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 982
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
Många tappade fiskar
« skrivet: juli 08, 2017, 18:35:46 »
Är det bara jag som reagerat på att det är väldigt många som fiskar väldigt tungt och långsamt nuförtiden på det sk tidiga fisket och att det tappas väldigt mycket fisk på det fisket?
Det är absolut inget konstigt med att tappa mycket fisk. Men när man är i fisk ofta och dessutom tappar betydligt fler än man får upp och när det sker för väldigt många.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
SV: Många tappade fiskar
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2017, 20:40:39 »
Är det bara jag som reagerat på att det är väldigt många som fiskar väldigt tungt och långsamt nuförtiden på det sk tidiga fisket och att det tappas väldigt mycket fisk på det fisket?
Det är absolut inget konstigt med att tappa mycket fisk. Men när man är i fisk ofta och dessutom tappar betydligt fler än man får upp och när det sker för väldigt många.

Har en känsla att det fisket du beskriver gör att fisken tar flugan då mera rakt nedströms!...tappar oftast då själv dom flesta fiskar.
Fisken krokar inte själv helt enkelt.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad E.T.

• Antal inlägg: 479
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2017, 21:55:12 »
Tror också som ismo, brukar fastna bättre med lite fart och sving. Fast de 4a gångerna iår jag varit till jock, 2 senaste när det fanns fisk parkerat under fallet. Felkrokades det extremt mkt fisk. Nån kanske kände nånting..så när personen med tyngsta linan gick sin repa drog den på 3-4 fiskar sista 10m på repan. Ingen på land ::) bara en krok rätad på 3kroken, tafsarna small, backingen gick av, flugspöt for i vattnet... finnen tyckte han var i paradiset. Borde egentligen sagt nånting, men åkte därifrån. Och inte kommit tillbaka sen dess. Finnarna har lyckats få sitt eget  :fly: :taltparty: :pinnenpage: :grupp: :gura: :bank: :saja:  :booze: :rolleye:

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 657
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2017, 21:59:58 »
Det syns att tungfisket blivit väldigt populärt och en riktig avart har varit väldigt vanlig på många ställen. Grainlina, 90 graderskast, låt sjunka och sen en nedströmsmendning..
Massor av fisk har krokats på parkeringsplatser för laxen och efter hugg som regel en vansinnesrusning och sliten tafs i forsen eller lossnar krok.
Ett konstigt sammanträffande är att landningsprocenten minskat enormt samtidigt som andelen fisk med skador i ryggpartiet ökat enormt...

Denna "häftiga" fisketeknik är årets snackis då den är så effektiv men snackis två handlar om hur sjukt stora fiskar man drar på som man aldrig lyckas landa. Ett jävla skitfiske är vad det är och vettiga fiskare borde direkt fatta varför det är så effektivt att fiska tunglina med tvärströmsdrift över ståndplatser! Men förvånansvärt många tycks inte alls reflektera över vare sig anledningen till så många krokade fiskar eller det konstiga beteendet den krokade fisken har. Och allra minst tycks man reflektera över anledningen till att dom lossnar.  :nono:

Utloggad rifle

« Svar #4 skrivet: juli 08, 2017, 22:18:52 »
Det är just den här felkrokningsgrejen jag var ute efter.
Jag får känslan av att vissa tror det uppfunnits nån ny lina/fisketeknik som gör att laxen helt plötsligt börja hugga oftare än vanligt.

Utloggad E.T.

« Svar #5 skrivet: juli 08, 2017, 22:21:07 »
Precis så gick det till, fattade själv inte först, så var lite imponerad och gick å pratade och kollade in vad han fiskade med. Men när allting upprepar sig 2a och 3e repan och övriga 10 medfiskare inte känner nånting tycker man att nånting borde börja snurra i planeten :rolleye: fast förmodligen tyckte han, han var bäst och drägglade över alla fräna socialamedier uppdateringar han nu kunde göra.

Utloggad E.T.

« Svar #6 skrivet: juli 08, 2017, 22:23:23 »
Det är just den här felkrokningsgrejen jag var ute efter.
Jag får känslan av att vissa tror det uppfunnits nån ny lina/fisketeknik som gör att laxen helt plötsligt börja hugga oftare än vanligt.

Säkert samma finne vi sett, skulle vara här uppe hela sommaren

Utloggad rifle

« Svar #7 skrivet: juli 08, 2017, 22:36:23 »
Tycker mig se mönstret på sociala medier också. Står väldigt ofta typ efter många tappade fick jag äntligen upp en tillslut, då helst när det är tidiga fisket i AC-älvarna.
Sen är det som du säger om man är i fisk varje repa då är det nåt lurt kan man ana.

Men det är ett kontroversiellt ämne bland flugfiske helst när vi hellre gnäller på spinnfolket.

Utloggad AnderS

• Antal inlägg: 45
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2017, 16:22:52 »
Instämmer.
Supersjunk/grainlinorna är till för att kunna fiska djupt och sakta främst vid hög o kall älv. Laxen är ovillig att stiga då. En lax som står 10 m ut kan kräva ett 40 m kast för att nå så att man får rätt djup och vinkel på den! Man kastar oftast ganska tvärt ca 75-80 grader och håller spöt högt för att få det att sjunka. När det sträcker upp har förhoppningsvis flugan på rätt djup och hastighet.
Menar att vid tung djup ström med kallt vatten i svenska försommarälvar kan flugan aldrig gå för långsamt. Liksom det vid andra tillfällen på varmare älv aldrig kan gå för fort. Linan ska gå rakt inte i en båge (då kommer felkrokningarna) som vid flytlinefiske så man får flugan och hänga och sakta gå in mot land så den inte tappar djupet.
Jag tror inte en långsam fluga som fiskas djupt på häng felkrokar många laxar.

Utloggad rifle

« Svar #9 skrivet: juli 10, 2017, 16:32:36 »
Kan så vara att jag felaktigt uttryckte mig så det verkade vara just långsamt fiske som var boven.  Så var det ej menat. Andemeningen var att när man fiskar djupt och är i mycket fisk och tappar mycket fisk och likaså andra som gör likadant då känns det inte bra.

Utloggad AnderS

• Antal inlägg: 45
« Svar #10 skrivet: juli 10, 2017, 16:38:39 »
Absolut inte, gav bara min syn på djupfisket och hur jag tror man kan undvika många felkrokningar :)
Men det är klart det inte känns bra, på ställen där det samlas stora mängder fisk på små ytor hjälper det troligen inte att fiska sakta heller.