Författare Ämne: Korkers vadakängor.  (läst 1708 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 325
  • Oooooaaaah!
SV: Korkers vadakängor.
« Svar #20 skrivet: maj 09, 2018, 15:13:23 »
Så, nu har jag pratat med Rene. Han har slutat sälja kängor med snabblåsning till snörningen och det för att det går sönder för mycket.
Och att det är knävligt att laga när det går sönder.
Så det blev ett par nya patagonia med filtsula och vanliga skosnören.

Snabblåsning till skor är ett skämt om en inte kan skydda den/dom...att gå genom ris å annat skit...så snäppar en upp låste på noll-tid...bättre med gammeldags snörning. :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 588
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #21 skrivet: maj 09, 2018, 16:21:25 »

Snabblåsning till skor är ett skämt om en inte kan skydda den/dom...att gå genom ris å annat skit...så snäppar en upp låste på noll-tid...bättre med gammeldags snörning. :hmm:
Men mina arbetsskor funkade jättebra. Men  det blir tydligen sämre när man blandar in smutsvatten. Dom tänker lägga ned och simms tänker avveckla
Så det säger tillräckligt för mig.

.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #22 skrivet: maj 09, 2018, 16:46:06 »
Men mina arbetsskor funkade jättebra. Men  det blir tydligen sämre när man blandar in smutsvatten. Dom tänker lägga ned och simms tänker avveckla
Så det säger tillräckligt för mig.

Jag vadar inte i smutsigt vatten! :hmm:...har arbetsskor med snabb låsning..."tråd"...är snabb JA!...men snäppar av sig titt sim tätt :spank:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #23 skrivet: maj 09, 2018, 17:14:03 »

Jag vadar inte i smutsigt vatten! :hmm:...har arbetsskor med snabb låsning..."tråd"...är snabb JA!...men snäppar av sig titt sim tätt :spank:
Åjo, nån vik går du nog igenom med lite finare matrial i botten. Det behöver väl inte vara skitigt i den bemärkelsen utan mer att det virvlar upp fint typ damm från botten.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #24 skrivet: maj 09, 2018, 17:24:24 »
Åjo, nån vik går du nog igenom med lite finare matrial i botten. Det behöver väl inte vara skitigt i den bemärkelsen utan mer att det virvlar upp fint typ damm från botten.

Sålänge en vadar!..så är det inga problem. :hmm:...det är när en går/vandrar...som glädjepinne-låsningen släpper genom ris lr. annat. :gasp:

Utloggad Lasu

• Antal inlägg: 315
  • Vinter bläää
« Svar #25 skrivet: maj 09, 2018, 17:35:57 »
nöjd med mina korkers ,tack för tråden betis  :lumber: kom på att jag glömt att beställa nya fitsulor

Inloggad jakob

• Antal inlägg: 1 637
« Svar #26 skrivet: maj 09, 2018, 18:22:50 »
Jag köpte ett par simms med gummisula förra säsongen. Har varit skeptisk men bestämde mig för ett prov. Även för att slippa halka så mycket i blött gräs.

Nu halkade jag inte i gräset längre! Bra.
Men nu halkade jag på alla stenbottnar istället. Inte bra.

Skruvade dem fulla med tungstensdubb. Nu halkade jag lite mindre. Men mer än med filt. Inte bra.

Nu trampade jag dessutom in en massa fula märken när jag halkade omkring på alla lyriska kaststenar. Inte bra.

Och nu var det bara att glömma att smyga diskret efter storöring i lågvatten. Inte alls bra!!

Så jag pensionerade skiten.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #27 skrivet: maj 09, 2018, 18:54:04 »
Jag köpte ett par simms med gummisula förra säsongen. Har varit skeptisk men bestämde mig för ett prov. Även för att slippa halka så mycket i blött gräs.

Nu halkade jag inte i gräset längre! Bra.
Men nu halkade jag på alla stenbottnar istället. Inte bra.

Skruvade dem fulla med tungstensdubb. Nu halkade jag lite mindre. Men mer än med filt. Inte bra.

Nu trampade jag dessutom in en massa fula märken när jag halkade omkring på alla lyriska kaststenar. Inte bra.

Och nu var det bara att glömma att smyga diskret efter storöring i lågvatten. Inte alls bra!!

Så jag pensionerade skiten.
Lite det jag var ute efter. Finns ingen sula som är bra till allting. Men en del kanske har ett sånt fiske som till största delen består av långa promenader på hala leriga älvstränder och väldigt lite vadning på såphala stenar. En del älvbottnar är inte så hala heller.
Men då jag tror mig veta hur jag vill ha det anser jag inte att jag vill hosta upp 2500 spänn bara för att dra exakt samma slutsats som Jacob.
Köper jag hellre två kockknivar till..... 8)

Utloggad Balswinger

• Antal inlägg: 217
« Svar #28 skrivet: maj 09, 2018, 21:15:51 »
Är också skeptisk till vadning med dubbade gummisulor, har inte vågat prova. Föredrar filt.
Kan halkskydd/lösa broddar vara en lösning att använda på land, halkiga sträckor?  :haum:

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 980
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #29 skrivet: maj 09, 2018, 21:20:13 »
Efter många år med filtsulor så tycker jag inte man halkar längre, jag tror man anpassar gången efter ett tag. Halkar ni så fiska mer och trilla oftare så lär ni er också för bränd gubbe luktar illa.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #30 skrivet: maj 09, 2018, 21:23:17 »
Efter många år med filtsulor så tycker jag inte man halkar längre, jag tror man anpassar gången efter ett tag. Halkar ni så fiska mer och trilla oftare så lär ni er också för bränd gubbe luktar illa.

Det beror på att du oxå!..blivit gammal ;D ..stegen blir rätt korta med åren..en är rädd att skita ner sig.. :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #31 skrivet: maj 09, 2018, 21:41:44 »
Fast era stenar där upp i norrlandet tycker jag inte är så väldans hala.... :nono:
Värst är väl på kusten men där fiskar ja aldrig...
Luktar illa gör jag även som släkt gubbe.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #32 skrivet: maj 09, 2018, 21:44:53 »
Fast era stenar där upp i norrlandet tycker jag inte är så väldans hala.... :nono:
Värst är väl på kusten men där fiskar ja aldrig...
Luktar illa gör jag även som släkt gubbe.

Bara bra när du knappast orkade GÅ sist! ;D

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #33 skrivet: maj 09, 2018, 21:58:12 »

Bara bra när du knappast orkade GÅ sist! ;D
Det var ju på land, där var det rätt halt.
Jo, det var hårt, särskilt just den dagen... :zero:

Inloggad jakob

« Svar #34 skrivet: maj 09, 2018, 23:54:37 »
Lårbenshalsen är skör i denna ålder.

Jag skar av mina simmsbyxor och limmade på försvarets gummistövlar. Och limmade och skruvade fast ett par filtsulor. Det är det bästa jag gjort i vadarväg! Nageltrånget märks inte, och det är något som plågat mig i många år med strumpvadare, och man skuttar i och ur vadarna på ett par sekunder. Aldrig mer lösa skor och strumpvadare!

Utloggad Balswinger

• Antal inlägg: 217
« Svar #35 skrivet: maj 10, 2018, 16:59:40 »
Lårbenshalsen är skör i denna ålder.

Jag skar av mina simmsbyxor och limmade på försvarets gummistövlar. Och limmade och skruvade fast ett par filtsulor. Det är det bästa jag gjort i vadarväg! Nageltrånget märks inte, och det är något som plågat mig i många år med strumpvadare, och man skuttar i och ur vadarna på ett par sekunder. Aldrig mer lösa skor och strumpvadare!

Får man inte nageltrång av för små stövlar också?
Eller omvänt, hjälper inte tillräckligt stora strumpor och skor?
Har förskonats från denna krämpa så det kanske är något jag inte förstår.  :haum:

Inloggad jakob

« Svar #36 skrivet: maj 10, 2018, 18:33:10 »
Får man inte nageltrång av för små stövlar också?
Eller omvänt, hjälper inte tillräckligt stora strumpor och skor?
Har förskonats från denna krämpa så det kanske är något jag inte förstår.  :haum:

Man får ha stora stövlar! Försvarets har plasthätta så de trycks inte ihop alls av vattentrycket. Helt perfekt.
Inget har hjälpt annars. Neoptensockor pressas ihop av vattentryck och pressar på tån oavsett sockor eller storlek tyvärr.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #37 skrivet: maj 10, 2018, 18:47:05 »
Nageltrång är röv..... :betis:
Grunden brukar var för hårt klippta naglar, stortån känsligast.
Sen allt som klämmer. Behöver inte vara vattentryck med neoprensockan, räcker att den sträcker åt när man trycker i den i kängan.
Opererat min höger stortå bägge sidor, sen har jag lyckats rädda min vänster stortå säkert 10 ggr. Senast för enbart fyra år sedan.
Nä, rymligt runt tårna är skönt när naglarna har en tendens å vilja växa in i köttet runt ikring med varbölder å skit.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #38 skrivet: maj 10, 2018, 19:03:02 »
Man får ha stora stövlar! Försvarets har plasthätta så de trycks inte ihop alls av vattentrycket. Helt perfekt.
Inget har hjälpt annars. Neoptensockor pressas ihop av vattentryck och pressar på tån oavsett sockor eller storlek tyvärr.

:hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #39 skrivet: maj 10, 2018, 19:06:47 »
Nä, lite intressant den här tråden.
Jag Jacob å Ismo har alla tre visat på att det finns fler aspekter på fottyget runtom fötterna än sulorna som har betydelse.
Å det borde jag fattat innan jag ens startade denna tråd.
Har jag haft ett par kängor i 11 år å varit nöjd med dom så är det egentligen inte krångligare än att köpa ett par lika dana.
Men jag ville slippa snöra....... :dunk: