Författare Ämne: Svamp på röding i Vättern.  (läst 261 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 370
Svamp på röding i Vättern.
« skrivet: november 07, 2018, 08:16:43 »
Betis eller annan kunnig. Är detta ett vanligt fenomen eller ett tecken på att nått är på väg åt fel håll? Kompisen filma lekande röding i hamnen i Huskvarna igår och alfahannen som knappt hann göra vad han skulle för alla småhannar hade mycket svamp på sin sargade kropp. Är detta "vanligt" i lektid när det fajtas en del?

Med vänlig hälsning

Okunnig

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
SV: Svamp på röding i Vättern.
« Svar #1 skrivet: november 07, 2018, 08:33:37 »
Aldrig hört(någonsin) om svamp på Röding!!..även om leken skulle sarga deras kroppar. Känt många här uppe som hållt på med fiskevård/odling som pratat om svamp på Röding? . :-\
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #2 skrivet: november 07, 2018, 08:48:42 »
Svårt att säga om det gäller enstaka fiskar. Laxfisk slåss en del under leken, väldigt mycket hormoner inblandat också så fisken är generellt sett mycket känsligare under denna period. En stor hanne är även gammal och kanske gjort sitt. Lite stryk under leken kan vara det som gör att han får en del skador som det blir svamp i.
Vad som behövs är nog en större observation för att bedöma hur många det handlar om.
Länstyrelsen i Jönköping borde vara rätt instans att prata med.
M74 -syndrom har även observerats där.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #3 skrivet: november 07, 2018, 09:13:11 »
Svårt att säga om det gäller enstaka fiskar. Laxfisk slåss en del under leken, väldigt mycket hormoner inblandat också så fisken är generellt sett mycket känsligare under denna period. En stor hanne är även gammal och kanske gjort sitt. Lite stryk under leken kan vara det som gör att han får en del skador som det blir svamp i.
Vad som behövs är nog en större observation för att bedöma hur många det handlar om.
Länstyrelsen i Jönköping borde vara rätt instans att prata med.
M74 -syndrom har även observerats där.

Tack skall ni ha båda för svar. Det var väl ett femtontal små hannar runt honan plus den store hanen och det var väl just den store som var angripen.

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #4 skrivet: november 07, 2018, 11:43:58 »
Aldrig hört(någonsin) om svamp på Röding!!..även om leken skulle sarga deras kroppar. Känt många här uppe som hållt på med fiskevård/odling som pratat om svamp på Röding? . :-\
Jodå, röding får lika lätt svamp som öring å lax. Avelsbesättningen i kälarna kunde se ut som fan på senvintern men oftast rättade dom till sig efter några formalinbad och stigande temperatur så de kom igång å äta.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #5 skrivet: november 07, 2018, 12:00:49 »
Jodå, röding får lika lätt svamp som öring å lax. Avelsbesättningen i kälarna kunde se ut som fan på senvintern men oftast rättade dom till sig efter några formalinbad och stigande temperatur så de kom igång å äta.

Möjligt! ..men aldrig om det här uppe!
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #6 skrivet: november 07, 2018, 12:01:16 »
Att nu avlat skit får det kan jag förstå..

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #7 skrivet: november 07, 2018, 13:05:40 »
Att nu avlat skit får det kan jag förstå..

Det där är ett ganska intressant påstående, för jag har lite kontakt med en som jobbar på avelsfisket i Forshaga, och han säger att det är väldigt stor skillnad i förekomst av svamp på vild och odlad fisk.
Och utöver det även väldigt stor skillnad mellan odlad klarälvslax och gullspångslax.
Jag är helt övertygad om att odling har många brister och mycket påverkan på saker som vi inte har en aning om... :haum:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 982
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #8 skrivet: november 07, 2018, 13:10:12 »
Lite skämtsamt uttryckt, men undra hur mycket fiskarna i odlingen följer kostcirkeln i sitt matintag?
Kosten är viktig för alla levande djur kan man lätt misstänka.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #9 skrivet: november 07, 2018, 13:31:12 »
Lite skämtsamt uttryckt, men undra hur mycket fiskarna i odlingen följer kostcirkeln i sitt matintag?
Kosten är viktig för alla levande djur kan man lätt misstänka.

I avelsfisket i Forshaga lär de iaf inte äta något alls :haum:

I odlingar skulle jag tro att de pumpas med så mycket spannmål det går att få dem att äta så de snabbt ska bli feta. Tillväxt mäts förstås i gram och inte i centimeter... :p
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #10 skrivet: november 07, 2018, 14:47:21 »
Fast rödingen i Vättern är mig veterligen helt vild.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #11 skrivet: november 07, 2018, 15:06:05 »
Fast rödingen i Vättern är mig veterligen helt vild.

Hur är vattenkvaliten(utsläpp m.m) allmänt för Vättern + vattentemp som denna gångna sommarn.? ..utsättningar av annan fisk?

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #12 skrivet: november 08, 2018, 05:22:50 »
Hur är vattenkvaliten(utsläpp m.m) allmänt för Vättern + vattentemp som denna gångna sommarn.? ..utsättningar av annan fisk?
Mig veterligen så är väl de enda utsläppen i sjön de från Aspa bruk och de har väl minskat markant. Vättern är dricksvattentäckt tror jag. 13,5 meters siktdjup
Vättern är en djup (ca 30 meter i snitt tror jag och en bra bit över 100 som djupast) kallvattensjö så möjligen blev den så varm iår att det gick att bada i den. På vissa ställen då. Det sätts några tusen laxar men det smittrycket är lågt.

Fattar jag det rätt så har det observerats en rödinghane med svamp. Man måste se fler än så för att prata om något utbrott. Svamp finns överallt i alla vatten, alla fiskar drabbas av  svamp när de blir angripna av nåt eller nedsatta.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #13 skrivet: november 08, 2018, 08:33:37 »
Mig veterligen så är väl de enda utsläppen i sjön de från Aspa bruk och de har väl minskat markant. Vättern är dricksvattentäckt tror jag. 13,5 meters siktdjup
Vättern är en djup (ca 30 meter i snitt tror jag och en bra bit över 100 som djupast) kallvattensjö så möjligen blev den så varm iår att det gick att bada i den. På vissa ställen då. Det sätts några tusen laxar men det smittrycket är lågt.

Fattar jag det rätt så har det observerats en rödinghane med svamp. Man måste se fler än så för att prata om något utbrott. Svamp finns överallt i alla vatten, alla fiskar drabbas av  svamp när de blir angripna av nåt eller nedsatta.

Den har medeldjup på 40m..djupast 120m.. :haum: ..en kallvattenssjö m a o :haum: Ja det finns fotsvamp,skogssvamp..ja en j-vla massa olika svampar. :yes:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #14 skrivet: november 08, 2018, 08:35:20 »
Göta anal passerar ju Vättern..så där har vi problemet. :hmm:

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #15 skrivet: november 08, 2018, 12:05:07 »
Göta anal passerar ju Vättern..så där har vi problemet. :hmm:
Ja, antingen det lr klostret i Vadstena.