Författare Ämne: När leker öringen.  (läst 214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 370
När leker öringen.
« skrivet: november 14, 2018, 10:04:53 »
En fråga till er som vet.

Var på kalas igår och fick en fråga av den lokala bonden som avyttrat sina strandängar till Länsstyrelsen för att dessa skulle införlivas i det redan befintliga naturreservatet https://www.lansstyrelsen.se/halland/besok-och-upptack/naturreservat/varberg/gamla-varberg.html . Det låter ju alla tiders i mina öron. Men så är det det här med det på bilden gulmarkerade blå sträcket. Ett litet dike på knappt en meter. Men ett viktigt litet dike i vår värd. Däri stiger det såklart öring för att leka av sig. Problemet med detta dike är att det växer å slammar igen där det går under gamla E6 samt järnvägen. Den närliggande näringsidkaren är rädd att han skall drabbas av översvämning om det inte rensas i bäcken med jämna mellan rum. Detta har hänt en gång under ett kort hällregn en sommar för 10-12 år sen. Nu sa den lokala bonden till mig igår att han tyckte det var lite konstigt att när han ägde marken så fick han INTE röja i bäcken under hösten på grund av öringleken ( när han röjde sist så fick han öringar i skopan upp mot 40 cm ) . Men nu när Länsstyrelsen tagit över så säger dom till entreprenören som rensar att det går bra att rensa nu för öringen leker inte förens i december.  ::) Visst ter väl sig detta lite märkligt? Hade det inte varit bättre om de hade de hade lagt tid och möda på att skapa en ringlande bäck av detta dike så att det skapats en mer naturlig genomströmning för att förhindra att det slammar och växer igen? Lite sten å grus och lite skyddande träd istället för att ge sig på att gräva upp botten mitt under lekperioden?

Eller tänker jag fel? Hade ett mer slingrande lopp kunnat motarbeta igenväxt samt slambildning? Svårt att svara på kanske efter bara en beskrivning men ett generellt svar skulle mottagas med tacksamhet.
« Senast ändrad: november 14, 2018, 10:06:30 av MADMOOSE »

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 337
  • Oooooaaaah!
SV: När leker öringen.
« Svar #1 skrivet: november 14, 2018, 10:22:01 »
Här uppe leker den i September :hmm:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 218
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #2 skrivet: november 14, 2018, 10:35:19 »
Intressant fråga, tyvärr har jag inte så mycket mer att bidra med än mitt intresse :haum:

Öringar kan väl leka i omgångar under en ganska lång tidsperiod, så det låter ju märkligt att gräva på hösten :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: november 14, 2018, 10:42:12 »
Man ska ge faan i å gräva överhuvudtaget. Det finns ju yngel i bäcken året om. Sen leker öring lite när som helst mellan oktober och januari i södra Sverige. Vattentillgång brukar vara avgörande. Plantera träd vid bäcken så växer den inte igen. Sen har du rätt i att det är bättre med en slingrande bäck än ett rakt dike. Kanske inte ur lantbrukaren synvinkel men helt ur biologisk. Å det går alltid före tycker jag.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #4 skrivet: november 14, 2018, 11:10:01 »
Man ska ge faan i å gräva överhuvudtaget. Det finns ju yngel i bäcken året om. Sen leker öring lite när som helst mellan oktober och januari i södra Sverige. Vattentillgång brukar vara avgörande. Plantera träd vid bäcken så växer den inte igen. Sen har du rätt i att det är bättre med en slingrande bäck än ett rakt dike. Kanske inte ur lantbrukaren synvinkel men helt ur biologisk. Å det går alltid före tycker jag.

Lantbrukaren har ju i detta fallet avyttrat marken till länsstyrelsen och han kommer bara ha sina djur betandes där för att det skall hållas öppet på dessa strandängar. Så i ett lantbrukarsyfte så finns det väl inget egentligen som hindrar att diket återställs till bäck mer än kostnaden. Jag var också under den uppfattningen att det mer styrs av "lockvattnet" ut i bukten än av kalendern.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 632
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #5 skrivet: november 14, 2018, 11:47:29 »
Då tycker jag att det är konstigt att länstyrelsen inte är av samma uppfattning som dig.
Gissar att man inte tittar på hela bilden utan fokuserar på våtängen och betet. Vanligt...... :-\
Ornitologer ser bara fåglar, kraftverksägare ser bara kilowatt, lantbrukare bara åkrar, skogägare bara granar å tallar, fiskevårdarre bara öring, osv, osv.....
Och nu ser ju inte jag heller allt, man blir expert på sitt smala område.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
« Svar #6 skrivet: november 14, 2018, 12:27:04 »
Då tycker jag att det är konstigt att länstyrelsen inte är av samma uppfattning som dig.
Gissar att man inte tittar på hela bilden utan fokuserar på våtängen och betet. Vanligt...... :-\
Ornitologer ser bara fåglar, kraftverksägare ser bara kilowatt, lantbrukare bara åkrar, skogägare bara granar å tallar, fiskevårdarre bara öring, osv, osv.....
Och nu ser ju inte jag heller allt, man blir expert på sitt smala område.

Så sant så sant....var å en stirrar sig blint på sitt eget intresse.  8)

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 233
« Svar #7 skrivet: november 14, 2018, 14:33:10 »
I de där trakterna torde det vara rimligt att tänka sig att öringen leker från runt slutet av oktober fram till ungefär nu..  Laxen i västkuståarna leker väl in i december i vissa vatten (själv sett i säveån bland annat) men öringen bör vara klar tidigare. Med reservation för att det säkert kan senareläggas ovanligt torra o varma år osv.
« Senast ändrad: november 14, 2018, 14:34:53 av Helljammer »
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!