Författare Ämne: Kategoriserng av flugfiskare och arter.  (läst 156 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad rifle

• Antal inlägg: 2 057
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
Kategoriserng av flugfiskare och arter.
« skrivet: mars 08, 2019, 13:08:47 »
Nu blir det allvarligt  :kopp:

Jag tycker jag sett en skillnad mellan fiskare och arterna de försöker fånga och nu ska jag dela med mig av dessa sanningar:

För harrfiskaren är det viktigaste att få harren att ta på det som kläcker, storleksjakten är inte så utbredd.
Knäcka koden på kläckningen is the shit.

För öringfiskare så verkar det vara storleken som driver den stora gruppen, få en öring att hugga är inte det svåraste som finns men svårare än för harrfiskarna.
Fånga största öringen is the hymn att snacka om.

För laxfiskare är det viktigaste att få napp nån gång under året.
The code is the timing på fisketillfälle och sitta och bortförklara sig mest hela tiden.

Gäddafiskarna där det bara cm som räknas om de är över 100.
Allt annat finns inte.

Fyll på med mera sanningar  :kopp:
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 754
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
SV: Kategoriserng av flugfiskare och arter.
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2019, 13:47:10 »
Nä, jag vill inte kategorisera.
Men helt klart är det så att vi har olika saker som driver oss.
Många gäddfiskare verkar tycka att antalet gäddor per dag är viktigt.
Just det där med 100 cm med som du skriver.
Har gäddfiskarna blivit bortskämda?
Förr fanns nånting som kallades för 10-klubben.
Ansågs som ganska exklusivt att få räkna sig till den skalan.
Fast då på 70-talet bonkades väl alla gäddor så längd är väl ett skonsammare mått.....

Gäddfiskare anser jag vara flockdjur, de vill ytterst sällan leta reda på nåt runt hörnet å fiska där utan de ska samlas i gigantiska flockar.
Antingen här utanför mitt, vid patamalm, eller vid blekingekusten.
Dit kör de med båt på kärra 10, 20, 30 mil enkelresa.
Erik Wik tog en 111 cm i en grund sjö uppe vid moskojärvi. Tror han tog 15 gäddor den dagen.
Nån enstaka mil från sitt hus.

Så nu har jag ändå katagoriserat. ;D
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 269
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2019, 14:02:52 »
Hur ska man svara på det?
För du har ju redan generaliserat klart ;D

Sen kanske jag inte riktigt tycker att alla generaliseringarna stämmer för mig, jag kan sortera in mig under alla kategorierna, fast kanske inte så mycket harrfiskare... även om det händer ;D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2019, 15:18:02 »
Min poäng är att det finns massvis med riktigt potenta gäddvatten där ute.
Helt outnyttjade......
För dom som av nån anledning nu skulle vara intresserade av det.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 411
  • Oooooaaaah!
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2019, 16:20:46 »
Tycker den fisk en fått kämpa att mest för!..är den mest minnesvärda. Den minns en längst i sitt liv,..sen kan det vara den största lr. nått mindre.
Sen så klart vill en ha så stor fisk som möjligt i varje art,..men tycker en välnärd fisk i resp. art..är mera värd än en äcklig mager stackare..trots att den är större.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2019, 16:53:02 »
Tycker den fisk en fått kämpa att mest för!..är den mest minnesvärda. Den minns en längst i sitt liv,..sen kan det vara den största lr. nått mindre.
Sen så klart vill en ha så stor fisk som möjligt i varje art,..men tycker en välnärd fisk i resp. art..är mera värd än en äcklig mager stackare..trots att den är större.

Jo, det går ju liksom inte att komma ifrån att större är roligare än mindre :haum:
Men jag tycker också att man behöver sätta nån slags relation till vattnet i det.
En kilosharr är inget märkvärdigt i Torneälven, men det är en sanlös fångst i tex Görälven som jag fiskade en del i förr (iaf när jag fiskade där, kom aldrig i närheten av kilot) :hmm:

En lax på 10 är en relativt normal fisk i många norska älvar, men i många är det en exceptionell fångst osv...

Sen finns ju den där totala överraskningen, som Thomas Ls knallblanka öring på strax över 10 en mild januaridag för många år sedan...

Det finns otroligt många aspekter på fiske, för mig är dock det viktigaste att hitta och vårda glädjen i fisket.
Jag mäter inte mina fångster mot andra, jag fiskar för min egen skull :)

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Betis

• Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2019, 17:17:32 »
Upptäckarglädjen är värd rätt mycket med. Nya oprövade vatten. Eller bara nya ställen i gamla vatten. Att bara fiska på exakt samma ställe varenda gång tycker jag blir enformigt. Eller att ha bra fiska på samma ställe som hundratals haft före en själv, hur kul är det?
Men jag kan förstå de som bara har en vecka på sig, klart de kör safe.
Men att våga misslyckas är en del i fisket, rätt vad det är springer man på nåt eget.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 710
« Svar #7 skrivet: mars 08, 2019, 17:31:54 »
Bland det trevligaste de senaste åren har faktiskt varit att jag haft ett teleskophaspel i ryggsäcken mest hela tiden och testat några kast i pölar och tjärnar lite överallt. Och det är ren upptäckarglädje!  :love:

Utloggad MADMOOSE

• Moderator
  • Antal inlägg: 1 390
« Svar #8 skrivet: mars 08, 2019, 18:10:01 »
Min poäng är att det finns massvis med riktigt potenta gäddvatten där ute.
Helt outnyttjade......
För dom som av nån anledning nu skulle vara intresserade av det.

Absolut finns det bra gäddvatten nära inpå! Men jag/vi släpa båten 30 mil till Blekinge för att få chansen att smygandes vada omkring bland gäddorna för att se om man kunde lura dom till hugg eller om man bara lämnades ensam med en stor virvel framför fötterna när man inte varit försiktig nog. Just det fisket har vi inte riktigt utanför knuten. Men gädda i murkna sjöar det har vi allt. Och visst drar vi båten dit oxå!  :D

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #9 skrivet: mars 08, 2019, 19:37:05 »
Upptäckarglädjen är värd rätt mycket med. Nya oprövade vatten. Eller bara nya ställen i gamla vatten. Att bara fiska på exakt samma ställe varenda gång tycker jag blir enformigt. Eller att ha bra fiska på samma ställe som hundratals haft före en själv, hur kul är det?
Men jag kan förstå de som bara har en vecka på sig, klart de kör safe.
Men att våga misslyckas är en del i fisket, rätt vad det är springer man på nåt eget.
Jo, lite som fisket jag börjat med på ovansidan kraftverket.
Det är upptäcktsfärd nästan varje gång.
Visst, vi har ett rätt säkert gäddställe, men vi har oerhört mycket kvar att lära... och det gillar jag
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007