Författare Ämne: Byske  (läst 28618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
SV: Byske
« Svar #20 skrivet: maj 03, 2007, 20:25:44 »
Har för mig det skulle vara nytt möte om reglerna nu i början av maj...
Kollade upp det...6 maj är det.

Gör om, gör rätt!  :bonk:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad E.T.

• Antal inlägg: 479
« Svar #21 skrivet: maj 03, 2007, 21:25:26 »
Gör om, gör rätt!  :bonk:

Citat från edge.

"Vad gäller de nya reglerna i Byske så verkar dessa att rivas upp?? 
Byske FVO har kallat till en extrastämma 6 maj med anledning av de nya laxfiskereglerna...  "

Iofs kanske inte pålitligt källa....man ska ju inte tro på allt som skrivs :smulaimuchen:

Danne_85

• Gäst
« Svar #22 skrivet: maj 03, 2007, 21:51:42 »
gämna tal, lättare att komma ihåg och mäta...  ::)

Talet 65 e väll inte jämnare en 63  :appel1: :appa2: :appel1: :appa2:

BB

• Gäst
« Svar #23 skrivet: maj 04, 2007, 15:05:13 »
Helt OK för min del med striktare regler för uttag av fisk. Exakt hur det skall gå till kan man ju iofs diskutera.
Skulle gärna se mer att detta även i andra Västerbottensvatten.

Mer reglerat, ja tack!

Utloggad E.T.

« Svar #24 skrivet: maj 04, 2007, 16:13:01 »
Hej.
Om jag, som är den du du citerat från edge inte är en pålitlig källa får stå för dig.. :gasp: :gasp: :gasp:

Syftade mer på att det som skrivs på en del forum inte alltid är en pålitilig källa att hänvisa till  :-*

BB

• Gäst
« Svar #25 skrivet: maj 04, 2007, 18:28:48 »
Kan fylla på lite mer vad jag menar med mer reglerat.

-Tycker tex att man skulle kunna införa totalt plocka-upp-fisk stopp för det tidiga vårfisket och det sena höstfisket. Med tanke på att de allra flesta fiskar som tas innan 15-20 Maj är överståndare så borde man väl kunna införa krav på hulliglösa krokar och retur på all lax och öring innan ett visst datum, tex 20 Maj. Samma sak efter ett visst datum på hösten tex sista Aug eller 15 Sept.

-Baglimit på säsongsbasis, tex 1-2 laxar och 2-3 Öringar? Självklart borde man få forstätta fiska efter att man uppfyllt sin kvot. (Eventuellt hullinglöst?)

-Max plocka upp en fisk per fiskedygn.

-Inga spinnflugor, bara konventionella drag.

-50 cm minimått på både öring och lax. (Verkar vara 35cm i många älvar fortfarande, men många har höjt till 50)

Inga konstiga grejor egentligen. Många av dessa regler finns ju redan vid flera vatten. Finns säkert fler vettiga ideer på hur man skall styra upp fisket. Jag pratar inte bara om Byske nu utan alla älvar i Västerbotten. Tror helt klart att ett mer uppstyrt fiske skulle ge possitiva effekter på beståndet. Kan väl inte påstå att jag själv är guds bästa barn när det tex gäller fiske med hullinglöst, men om det fanns regler så skulle det vara lätt att rätta sig efter dom. Inget att fundera på, man behöver själv inte ta beslutet. Har i alla fall påbörjat denna säsong med hulliglösa krokar.

Egentligen så skulle man ju vilja freda stora honor, men där tror jag att det är lite svårare att sätta upp regler? Rätt svårt att släppa den där stora silverblanka torpeden man jobbat så hårt och länge för. Kanske också svårt att avgöra kön på kort tid i en stressad situation... Upplagt för bråk när fisken väl är bonkad och någon annan har en annan åsikt.  :-\
Man har ju även problematiken med skadad fisk. Flugan sitter i jälarna och blodet pumpar. Får man ta upp sådan fisk? Hur skall man i efterhand bevisa att fisken var döende?
« Senast ändrad: maj 04, 2007, 18:43:16 av BB »

BB

• Gäst
« Svar #26 skrivet: maj 04, 2007, 19:10:31 »
Allt behöver nödvändigtvis inte vara "regler" heller.
Möjligt att man kan komma ganska långt genom att bara gå ut med rekommendationer?  ???

seger

• Gäst
« Svar #27 skrivet: maj 04, 2007, 19:37:24 »
Håller med dig BB.

Titta bara på Beiarn, där gäller följande kvotering, taget direkt från deras hemsida.

Kvote av villaks pr. fisker:      Inntil 2 laks pr. døgn

Inntil 3 laks pr. uke

Inntil 5 laks pr. sesong

Nu pratar vi om en älv som det går mångdubbelt så mycket fisk som i Byske, men ändå är det ingen som klagar, utan accepterar de kvoteringar som finns.

-Baglimit på säsongsbasis, tex 1-2 laxar och 2-3 Öringar? Självklart borde man få forstätta fiska efter att man uppfyllt sin kvot. (Eventuellt hullinglöst?)

En mycket "lagom " kvot för Byskeälven i mina ögon.
Sedan skulle jag personligen vilja stoppa allt lax och öringfiske uppströms Fällfors i augusti månad, för det som pågår uppe i Blankselet är inte bra för älvens få laxar då det ekar bonk bonk bonk där om kvällarna  :betis:

isak

• Gäst
« Svar #28 skrivet: maj 04, 2007, 20:18:14 »
Inte för att jag skulle ha några problem med reglerna ni föreslår, i sig är dom ju vettiga.

MEN..  :smulaimuchen:  Hur ska man kontrollera hur många fiskar som en person har fått per vecka, eller än svårare. per säsong.

Dom som skulle rätta sig efter dom reglerna är väl snarast dom som inte man egentligen inte vill åt i första hand.
Om ni förstår vad jag menar.

Dom som man egentligen vill åt är ju dom med "rymligt samvete", å med så svårkontrollerade regler så skulle dom nog högaktningsfullt skita i dom goda intentionerna å ta upp allt som dom får på kroken, precis som vanligt.

Bättre då att förbjuda uttag av lax öht, eller t.o.m fiske öht.
Å så risiga uppgångar av lax som det har varit de senaste åren så är det väl frågan om det inte är alt.2 som vore det enda rätta

isak

• Gäst
« Svar #29 skrivet: maj 04, 2007, 20:32:52 »
Dessutom, finns det någon övervakning i Byske.
Har någon sett en fisketillsyningsman?
Är det nå´n som har blivit kollad på fiskekortet någon gång?

Det närmaste jag har kommit var i hästhagen då Ceder kom ner med brickan på västen....
"Ääääähhh..... dig känner jag ju igen, du har ju fiskat här i hur många år som helst. Vi skiter i det"

BB

• Gäst
« Svar #30 skrivet: maj 04, 2007, 20:59:09 »
Förstår vad du menar. Baglimit blir svårt att kontrollera. Och andra sidan, de flesta laxfiskare gillar att berätta om och visa upp sina fångster. Ryktet går fort att xxx fick en fisk där och där. Sällan man är helt ensam på fiskeplaserna. Kan nog verka lite avskräckande att bli ertappad med att lasta i lax nummer 4 i skuffen på bilen, då folk vet att man plockat fisk tidigare under säsongen?

Jag har föresten blivit kollad. Två gånger om jag inte minns fel?

seger

• Gäst
« Svar #31 skrivet: maj 04, 2007, 21:07:48 »
Jag har blivit kollad tre gånger, en gång av Ceder och två gånger av A Anderssons fader.
 :smulaimuchen:

Håller med dig om hur svårt det skulle vara att hålla koll på uttaget av lax om det fanns kvoteringar likt BB,s förslag.
Men så är det med alla regler som sätts upp, det finns alltid rötägg som skiter i det :bonk:

Visst skulle alt 2 ( förbjuda fiske helt ) vara det bästa för fisken, men gud så tråkigt för oss som verkligen gillar denna mysiga skogsälv.

Å vem vet...
Kanske sommaren 2007 skulle bli ett rekordår när det gällde uppgången av lax i Byske och vi fick bara stå där och drömma om att doppa våra flugor bland dem  :doh:

isak

• Gäst
« Svar #32 skrivet: maj 04, 2007, 21:12:43 »
Jag har blivit kollad tre gånger, en gång av Ceder och två gånger av A Anderssons fader.
 :smulaimuchen:

Håller med dig om hur svårt det skulle vara att hålla koll på uttaget av lax om det fanns kvoteringar likt BB,s förslag.
Men så är det med alla regler som sätts upp, det finns alltid rötägg som skiter i det :bonk:

Visst skulle alt 2 ( förbjuda fiske helt ) vara det bästa för fisken, men gud så tråkigt för oss som verkligen gillar denna mysiga skogsälv.

Å vem vet...
Kanske sommaren 2007 skulle bli ett rekordår när det gällde uppgången av lax i Byske och vi fick bara stå där och drömma om att doppa våra flugor bland dem  :doh:

Egentligen så vill vi ju samma sak, du jag och BB, jag är inte ute efter att var pessimistkonsult.
Ville bara påpeka att ska man ha regler, så måste dom kunna kontrolleras å efterföljas på ett enkelt å smidigt sätt utan "hårklyverier"
Vilket inte alltid är så lätt, trots goda avsikter  ;)

Det finns ett alldeles för stort antal mörkermän i skogarna som inte alltid ens nöjer sig att fiske med spön

BB

• Gäst
« Svar #33 skrivet: maj 04, 2007, 21:18:39 »
Jag har nog fasen blivit kollad 3 gånger jag också. Lägdan, Landfors och Ivans. A Anderssons farsa och Stig Lundgren (tror jag han heter).

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #34 skrivet: maj 04, 2007, 21:41:01 »
Jag tycker Matte är rätt ute med bag-limit, och BB med tanken om rekommendationer. Själv tycker jag kanske fyra gånger av fem att det känns helt rätt att returnera en fisk, och det känns bra för mig som fiskare att ha kontrollen över detta. Att styra upp detta mot en tumstock känns helt fel för mig, att kanske en dag tvingas returnera en fisk som inte kommer att klara sig, men en annan dag i stället känna att nu har jag en fisk i bra kondition som borde gå tillbaka, men den är "lovlig" så jag bonkar den för att få något att visa upp hemma. Det känns fel i maggropen för mig.... :betis:

Jag tycker att fvo borde peka ut en riktning för vad man vill och försöka hålla en stadig kurs. Det känns väldigt hattigt det man håller på med nu.
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad E.T.

« Svar #35 skrivet: maj 05, 2007, 00:09:03 »

Själv tror jag att sportfisket har så liten betydelse att det varken gjorde från eller till om man förbjöd sportfisket i älven...men visst, jag skulle helt klart sluta fiska 1 säsong om man gjorde likadant med yrkesfisket.

Andreas A

• Gäst
« Svar #36 skrivet: maj 07, 2007, 11:29:36 »
hahah ser att pappa har kollat fiskekort på några av er ;D

hur som hels blev det klart igår, maximimått på 63 cm från och med 1 augusti!
Annars som vanligt!
för övrigt tas de en del fisk i älven nu, mkt besor men en del blänkare å :D
tyvärr ingen storlek på öringen, men det är som vanligt :(

braxen

• Gäst
« Svar #37 skrivet: maj 07, 2007, 12:03:35 »
Ahaa...det är från den 1:a Augusti maxmåttet börjar gälla. Det var ju i och för sig toppen, man vill ju ibland behålla en blank försommarlax.

Men faktum kvarstår, jag tror att det krävs hårdare regler än de som gäller nu för att åtminstone visa sportfiskarnas goda vilja att rädda den hotade laxstammen. Om vi sportfiskare gör vår del och begränsar upptaget i älven så borde det vara enklare att lobba för att det kustnära fisket också måste begränsas.

seger

• Gäst
« Svar #38 skrivet: maj 07, 2007, 15:13:11 »
hahah ser att pappa har kollat fiskekort på några av er ;D

Jo och två gånger samma vecka för övrigt  :smulaimuchen:

Dom "nya" reglerna låter mer vettiga, nu kan man åka till Byske utan måttbandet i högsta beredskap.
Fan vad peppad jag känner mig, bara någon vecka kvar till Byskepremiären alltså :yes:
« Senast ändrad: maj 07, 2007, 15:15:11 av seger »

Utloggad E.T.

« Svar #39 skrivet: maj 07, 2007, 15:19:00 »
Ska dom aldrig uppdatera hemsidan...samma sak varje år...
Vad gör den ansvarige egentligen... :bonk: