Författare Ämne: Ståndplats och huggplats  (läst 6461 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 217
  • Våga vägra!
    • Min presentation
Ståndplats och huggplats
« skrivet: april 16, 2007, 14:22:28 »
Tror ni att det är skillnad på huggplatser och ståndplatser?

Jag tycker mig uppleva en ganska klar skillnad, vissa platser ser man ofta fisk som visar sig på, men det är lögn i h-e att få nån fisk att ta där... Givetvis finns alltid undantag, men det är iaf extremt sällsynt att det hugger på dessa platser...

Andra platser är lite mer åt andra hållet, dvs det är sällan man ser fisk, men det händer rätt vad det är att det nyper på en lax eller öring när man fiskar av platsen.

Visst finns det platser där fisken både visar sig och hugger,  men men, vad är det som skiljer platserna åt?
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

• Gäst
SV: Ståndplats och huggplats
« Svar #1 skrivet: april 16, 2007, 14:23:40 »
en del ståndplatser som fisken står på, kanske är svinigt svår att fiska på ett sätt som får fisken att hugga.

Medans andra ståndplatser är lättare att fiska "effektivt"

Vad vet jag :)

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #2 skrivet: april 16, 2007, 14:31:06 »
en del ståndplatser som fisken står på, kanske är svinigt svår att fiska på ett sätt som får fisken att hugga.

Medans andra ståndplatser är lättare att fiska "effektivt"

Vad vet jag :)

Så är det säkert också ibland, vissa platser måste fiskas på ett visst sätt för att fisken ska hugga, medans andra platser är mer tacksamma.. kommer flugan så hugger fisken...

Frågan är alltså, vad är det som skiljer en huggplats från en ståndplats... och hur ska man förvandla en ståndplats till en huggplats?

Vissa platser är ju ganska säsonsberoende också...
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #3 skrivet: april 16, 2007, 14:43:46 »

Jag tycker mig uppleva en ganska klar skillnad, vissa platser ser man ofta fisk som visar sig på, men det är lögn i h-e att få nån fisk att ta där... Givetvis finns alltid undantag, men det är iaf extremt sällsynt att det hugger på dessa platser...

Andra platser är lite mer åt andra hållet, dvs det är sällan man ser fisk, men det händer rätt vad det är att det nyper på en lax eller öring när man fiskar av platsen.

Visst finns det platser där fisken både visar sig och hugger,  men men, vad är det som skiljer platserna åt?
Absolut.. Jag är helt övertygad om att det finns platser där laxen stannar under korta perioder utan att vilja bita.. Sedan finns det platser där laxen stannar och Biter. "Bitställen"

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 336
  • Oooooaaaah!
« Svar #4 skrivet: april 16, 2007, 14:45:56 »
Absolut.. Jag är helt övertygad om att det finns platser där laxen stannar under korta perioder utan att vilja bita.. Sedan finns det platser där laxen stannar och Biter. "Bitställen"

Ett "bitställe" för Laxen..är väl lika med VILO-ställe/plats/skrubb/parkeringsplats..etc.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Sg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: april 16, 2007, 14:46:56 »
Eftersom laxen inte lever för att fiskas med fluga, så kan man ju anta att de platser som laxen inte hugger på, är de där de stannar för att vila. Fisken kanske har mkt mjölksyra, helt ointresserad av allt annat än att återhämta sig. Jag tror inte fiskar tänker. jag tror de är helt styrda av instinkter.

Som en robot ställer de sig och väntar tills de kan fortsätta. Då tror jag chansen är större att få den till att hugga.

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #6 skrivet: april 16, 2007, 15:13:55 »

Lax på uppgång (vilket det iofs alltid verkar finnas, bara omfattningen som varierar) och en plats där laxen tillfälligt stannar upp --> stor huggchans.

Djup, lugn höl där laxen får bra skydd för långtidsparkering --> svårt att få en långtidsparkerad lax att aktivera sig. Men även dessa ståingar kan ju få ett ryck av olika anledningar och bita ibland.

Vad som skiljer platserna åt?

Den första ger väl en bra anledning till tillfällig paus, t.ex en nacke ovanför en lång hård fors.

Den andra ger bra skydd och vila för långtidsparkering.

Så tror jag. Med betoning på tror.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #7 skrivet: april 16, 2007, 15:15:23 »
Lax på uppgång (vilket det iofs alltid verkar finnas, bara omfattningen som varierar) och en plats där laxen tillfälligt stannar upp --> stor huggchans.

Djup, lugn höl där laxen får bra skydd för långtidsparkering --> svårt att få en långtidsparkerad lax att aktivera sig. Men även dessa ståingar kan ju få ett ryck av olika anledningar och bita ibland.

Den första ger väl en bra anledning till tillfällig paus, t.ex en nacke ovanför en lång hård fors.

Lax på uppgång visst!..men finns det Lax som kommer andra vägen..?..över fjället asså..
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #8 skrivet: april 16, 2007, 15:17:22 »
Lax på uppgång visst!..men finns det Lax som kommer andra vägen..?..över fjället asså..
Visst tas det lax på nedgång också, men i Norge har väl de flesta vandrat ut när premiären nalkas.
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #9 skrivet: april 16, 2007, 15:21:04 »
Visst tas det lax på nedgång också, men i Norge har väl de flesta vandrat ut när premiären nalkas.

Men Laxen blir väl som bäst bitvillig...när leken närmar sig å den/många släpper sig neröver i älvsystemet..till sina lekplatser...typ sandlåda!

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 048
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #10 skrivet: april 16, 2007, 15:28:27 »

Japp, tror som dig.

Trots det har jag svårt för att låta bli att att lägga tid och kraft på långtidsparkeringen. Det är ju där man ser fisk...  :tafrilla:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #11 skrivet: april 16, 2007, 15:29:58 »

Jag är nog lite motvalls där och tror att det där platserna där laxen stannar kort är den oftast mer huggbenägen än på de platser där den stannar lite längre tider... :smulaimuchen:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #12 skrivet: april 16, 2007, 15:30:21 »
Japp, tror som dig.

Trots det har jag svårt för att låta bli att att lägga tid och kraft på långtidsparkeringen. Det är ju där man ser fisk...  :tafrilla:

Tillräckligt med Lax du...då j-vlars..

opettersson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: april 16, 2007, 15:32:17 »
Jag är nog lite motvalls där och tror att det där platserna där laxen stannar kort är den oftast mer huggbenägen än på de platser där den stannar lite längre tider... :smulaimuchen:

Men du brukar ju kunna tjata upp laxar i PikePool   ;)

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #14 skrivet: april 16, 2007, 15:33:03 »
Tillräckligt med Lax du...då j-vlars..

Det är nog en ganska viktig faktor, blir det en massa lax; "dvs fler än ståndplatserna" på en specifik sträcka, då blir det väl antagligen inga laxar som får stå i fred och vänta på bättre tider... Utan då kan det bli åka av :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #15 skrivet: april 16, 2007, 15:34:10 »
Men du brukar ju kunna tjata upp laxar i PikePool   ;)

Om laxarna i Pike varit lika huggbenägna som de nygådda på en blanknacke så hade det nog varit betydligt lättare att plocka ett knippe emå-laxar på en förmiddag :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

zwargen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: april 16, 2007, 17:39:14 »
Så är det säkert också ibland, vissa platser måste fiskas på ett visst sätt för att fisken ska hugga, medans andra platser är mer tacksamma.. kommer flugan så hugger fisken...

Frågan är alltså, vad är det som skiljer en huggplats från en ståndplats... och hur ska man förvandla en ståndplats till en huggplats?

Vissa platser är ju ganska säsonsberoende också...
Hej!!
Jag tror ståndplatser & huggplatser är desamma av egen erfarenhet har jag fiskat över samma ståndplatser och hugget har kommit första repan ibland andra eller tredje repan jag tror att iallafall det tidigare besafisket har med huggperioder att göra "ju kallare i vattnet färre huggperioder ju varmare fler huggperioder" så jag tror att det bara är att maskina över ståndplatserna så kommer huggen.

zwargen

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #17 skrivet: april 16, 2007, 17:54:51 »
Jag har ett flertal ställen där laxen stannar men vägrar hugga. I ängesån finns en sån bla. De tar inte där de stannar men fiskar man ett ställe en 20-30 m uppströms så vill de bita.. Samma sak i Kangos.. Men det kan ju oxå bero på vattentemp och vattenstånd. Jag vet var de stannar innan de sticker uppför en fors. Men de vägrar bita där vid vissa vattenstånd. Vid andra så nyper de direkt flugan kommer dit..
Jag tror inte att vi ska kategorisera och säga att så här är det utan vi vet inte ett jävla smack och det är skitbra tycker jag..   :yeah:

Utloggad Fredrik

• Antal inlägg: 1 453
    • Flugbindningsshopen
« Svar #18 skrivet: april 16, 2007, 18:33:43 »
Tvärtom tror jag snarare :tafeja:
Nytt år nya utmaningar...

Utloggad Fredrik

• Antal inlägg: 1 453
    • Flugbindningsshopen
« Svar #19 skrivet: april 16, 2007, 18:34:53 »
Tvärtom tror jag snarare :tafeja:

Hallå, jag skrev mitt inlägg om den teorin efter dig, sluta härmas i förväg :loopis:
Nytt år nya utmaningar...