Författare Ämne: Kroka lax  (läst 1659 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Loopis

• loopis
  • Antal inlägg: 2 062
  • Tältmaffian goes Barbie!
    • Tältmaffian Blogg
Kroka lax
« skrivet: februari 24, 2007, 18:31:36 »
Någon som kör med tekniken att våldsamt nita laxen genom att låsa rullen och föra spöt bakåt utan att resa det när dem skall kroka fisken?! Vet några som gör det och dem får väldigt ofta upp fisken.
Join the maffia

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
SV: Kroka lax
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2007, 19:18:41 »
Någon som kör med tekniken att våldsamt nita laxen genom att låsa rullen och föra spöt bakåt utan att resa det när dem skall kroka fisken?! Vet några som gör det och dem får väldigt ofta upp fisken.
:nono:
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2007, 19:23:03 »
Dom gånger jag gjort så har jag känt sprattel i en sekund och därefter sett linan komma flygande och hamna på på stranden bakom en snopen fiskare...  :larsw:

Edit: Utan att höja spötoppen? Bara rycka till? Nä, det har jag inte provat...  :nono:
« Senast ändrad: februari 24, 2007, 19:36:01 av Ron »
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2007, 19:47:15 »
Appel rekommenderade den där tekniken för stora järn..
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad Loopis

• loopis
  • Antal inlägg: 2 062
  • Tältmaffian goes Barbie!
    • Tältmaffian Blogg
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2007, 19:48:29 »
Dom gånger jag gjort så har jag känt sprattel i en sekund och därefter sett linan komma flygande och hamna på på stranden bakom en snopen fiskare...  :larsw:

Edit: Utan att höja spötoppen? Bara rycka till? Nä, det har jag inte provat...  :nono:

ja upprepade kraftiga ryck bakåt utan att höja spöt...
Join the maffia

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #5 skrivet: februari 25, 2007, 13:47:39 »
Jo eller nja jag brukar göra nåt våldsamt dom få ggr jag blir överraskad av ett laxahugg. Jag tror inte att jag låser nån rulle utan mer nyper fast eventuell löslina med vänstar handen.  Sen vet jag att jag försöker nita lite men om det sker före eller efter ett spölyft låter jag vara osagt. Både och antar jag :tafeja:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

apan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: mars 09, 2007, 23:04:56 »
ja upprepade kraftiga ryck bakåt utan att höja spöt...
loopis gör jag så?? O0 :love: :booze: ;)

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #7 skrivet: mars 10, 2007, 00:20:37 »
strip strike är ju något som förordas av Olof Johansson, som skrivit en av de bästa laxböcker jag läst :)
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
« Svar #8 skrivet: mars 10, 2007, 12:39:44 »

Är inte risken att tafsen ryker vid detta våldsamma knyck ..... :-\
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #9 skrivet: mars 10, 2007, 13:08:05 »
Är inte risken att tafsen ryker vid detta våldsamma knyck ..... :-\
Jo om det är våldsamt ;)

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #10 skrivet: mars 10, 2007, 13:25:38 »
Jo om det är våldsamt ;)

Jo..men det lindras om man höjer spöt lite samtidigt... :)
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #11 skrivet: mars 10, 2007, 13:55:41 »
Jo..men det lindras om man höjer spöt lite samtidigt... :)

Linan är inte helt stum (inte helt rak heller) och fjädrar lite sen så behöver det inte vara våldsamt bara lite bestämt :-\

Jag kan inte påstå att jag gör det utstuderat bara ibland när jag har förväntat mig hugg och efter att jag redan lyft spöt, så har jag fällt ner det och nitat lite till.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #12 skrivet: mars 10, 2007, 13:59:27 »
Linan är inte helt stum (inte helt rak heller) och fjädrar lite sen så behöver det inte vara våldsamt bara lite bestämt :-\

Jag kan inte påstå att jag gör det utstuderat bara ibland när jag har förväntat mig hugg och efter att jag redan lyft spöt, så har jag fällt ner det och nitat lite till.

Händer ju att Laxen vid hugget bara drar nedströms i en j-vla fart...att då låsa rullen å våldsamt dra det bakåt..när hugget känns....skulle då inte jag vilja göra..
Att man nitar efteråt..kan man ju göra..men inte vid första kontakt,..i allafall inte jag.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #13 skrivet: mars 10, 2007, 14:33:08 »
Händer ju att Laxen vid hugget bara drar nedströms i en j-vla fart...att då låsa rullen å våldsamt dra det bakåt..när hugget känns....skulle då inte jag vilja göra..
Att man nitar efteråt..kan man ju göra..men inte vid första kontakt,..i allafall inte jag.
Nej det får va med känsla för vad fisken har för sig. Våldsam rusning som du säger händer ju ibland, men då gäller det ju att njuta av den åkturen så gott det går :)