Författare Ämne: Rapalaknuten  (läst 4208 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
Rapalaknuten
« skrivet: augusti 02, 2007, 16:13:26 »
Allt eftersom jag går ner i flugstorlek, så brukar jag ta rapalaknuten i bruk, i stället för en vanlig styrande knut. Då inbillar jag mig att den lilla flugan rör sig bättre. Jag brukar sikta på att öglan ska bli ca ½ fluglängd lång. Är det någon som utvärderat om öglans storlek har någon betydelse? Jag har vid något tilllfälle sett bilder på öglor som varit upp till en flugläng lång och längre, men inte riktigt förstått vitsen med detta.

“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 136
  • Våga vägra!
    • Min presentation
SV: Rapalaknuten
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2007, 19:13:09 »
Jag har inte utvärderat öglans storlek, men tycker att det är större risk för att få sån där vrångvinkel på öglan ju mindre den är... Blir öglan för stor upplever jag att det är lätt att framför allt trekrokar gärna häktar upp sig i öglan.
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Lars w

• Moderator
  • Antal inlägg: 835
  • &"!!##¤#¤% :( i ♥ ♫
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2007, 19:26:11 »
jag brukar använda en halv grinner när jag vill ha en ögla. alltså, en icke åtdragen. lätt att justera öglans storlek och vid fast fisk dras den åt. enda gången jag tycker att en ögla är att föredra är när man tvingas använda grov tafs till små flugor.
Stop Marketing Anorectic Looks
Tyskland är en toalett!
www.darkdisc.com

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2007, 19:29:25 »
jag brukar använda en halv grinner när jag vill ha en ögla. alltså, en icke åtdragen. lätt att justera öglans storlek och vid fast fisk dras den åt. enda gången jag tycker att en ögla är att föredra är när man tvingas använda grov tafs till små flugor.

Nackdelen med den, tycker jag, är att den även dras åt vid bottennapp :P

I övrigt instämmer jag till fullo.
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Lars w

• Moderator
  • Antal inlägg: 835
  • &"!!##¤#¤% :( i ♥ ♫
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2007, 19:31:03 »
Nackdelen med den, tycker jag, är att den även dras åt vid bottennapp :P

I övrigt instämmer jag till fullo.

ja man tvingas kolla öglans status efter bottenkänning, men då kan man ju passa på att kolla kroken också  :)
Stop Marketing Anorectic Looks
Tyskland är en toalett!
www.darkdisc.com

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 259
  • Oooooaaaah!
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2016, 08:01:10 »
Allt eftersom jag går ner i flugstorlek, så brukar jag ta rapalaknuten i bruk, i stället för en vanlig styrande knut. Då inbillar jag mig att den lilla flugan rör sig bättre. Jag brukar sikta på att öglan ska bli ca ½ fluglängd lång. Är det någon som utvärderat om öglans storlek har någon betydelse? Jag har vid något tilllfälle sett bilder på öglor som varit upp till en flugläng lång och längre, men inte riktigt förstått vitsen med detta.

Kör mycket med denna numer!..men undviker att trä igenom öglan som sista moment!..lämnar kvar lite spets av tafs...som lägger sig mot flugan...istället.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad jakob

• Antal inlägg: 1 622
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2016, 08:26:50 »

Kör mycket med denna numer!..men undviker att trä igenom öglan som sista moment!..lämnar kvar lite spets av tafs...som lägger sig mot flugan...istället.

Det borde ju ge en väsentligt  svagare knut?  :haum:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #7 skrivet: maj 04, 2016, 08:28:19 »
Det borde ju ge en väsentligt  svagare knut?  :haum:

NOPE!...en lämnar som sagt lite material...PUCKO! :appel1:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad jakob

« Svar #8 skrivet: maj 04, 2016, 08:39:42 »

NOPE!...en lämnar som sagt lite material...PUCKO! :appel1:

Men du utelämnar ju den sista låsningen i själva knuten.  :haum:

Har du provdragit mot våg med båda varianterna och testat?

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2016, 09:03:32 »
Men du utelämnar ju den sista låsningen i själva knuten.  :haum:

Har du provdragit mot våg med båda varianterna och testat?

Lämnar jag lite av tafsspetsen!...så tål den att dras liiite till! :hmm:..vid ev. större fisk. Tycker knuten blir sämre..om en kör sista delen genom öglan...den blir knasig! :hmm:

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #10 skrivet: maj 04, 2016, 09:03:58 »

Lämnar jag lite av tafsspetsen!...så tål den att dras liiite till! :hmm:..vid ev. större fisk. Tycker knuten blir sämre..om en kör sista delen genom öglan...den blir knasig! :hmm:

Du har aldrig tänkt på det där med don efter person?
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #11 skrivet: maj 04, 2016, 09:05:00 »
Du har aldrig tänkt på det där med don efter person?

NOPE! :tafeja: ..tog efter denna knut av å med Danska kustfiskare.. :)

Utloggad jakob

« Svar #12 skrivet: maj 04, 2016, 09:14:33 »
När jag var liten pojke så använde vi den förenklade lösningen på knuten. Dock inte som ögleknut utan direkt i krokögla eller lekande. En förnkald betesknut med ett varv i öglan istället för två alltså. Eller en förenklad clinch om man så vill.

Men jag är skeptisk. Det är ju själva slutlåsningen man utelämnar och det känns otryggt.  :haum:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #13 skrivet: juli 29, 2016, 11:51:51 »
NOPE! :tafeja: ..tog efter denna knut av å med Danska kustfiskare.. :)

T & M efter en video sett hos dig... när jag tänker efter... :-X

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #14 skrivet: juli 30, 2016, 15:28:35 »
Jag använder alltid denna knut till flugor bundna på krok.
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 501
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #15 skrivet: juli 30, 2016, 17:01:43 »
Tycker den verkar väldigt tjock och klumpig.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #16 skrivet: augusti 01, 2016, 08:10:58 »
Tycker den verkar väldigt tjock och klumpig.

Den är ju inte större eller bulkigare än en grinner eller nån annan vettig knut.. Det skiljer väl egentligen inte så värst mycket jämfört med en grinner? :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #17 skrivet: augusti 01, 2016, 12:03:26 »
Tycker Danskarnas sätt att binda den..är förenklad! ..att trä upp YTTERLIGARE..tafsen genom den sista öglan..är otroligt onödigt...& jag tror :hmm:..försvagar knuten...har nu gjort den mera förenklade knuten i ett-par år..funkat perfa!
Men som många glömmer! ..en tafs nöts!..byt hyffsat ofta åtminstone spetsen..+ den lite mera förenklade Rapala-knuten..har sin fördel att tafs-spetsen inte!..ligger framåt å samlar ev. skräp

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #18 skrivet: augusti 01, 2016, 13:00:26 »
Tycker Danskarnas sätt att binda den..är förenklad! ..att trä upp YTTERLIGARE..tafsen genom den sista öglan..är otroligt onödigt...& jag tror :hmm:..försvagar knuten...

Varför tror du att knuten blir sämre? Den borde ju rimligen låsa hårdare med ett extra moment?

Därmed inte sagt att jag tror att den förenklade varianten är dålig på något vis, men just det där med försvagningen är jag lite nyfiken på :hmm:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #19 skrivet: augusti 01, 2016, 13:50:04 »
Varför tror du att knuten blir sämre? Den borde ju rimligen låsa hårdare med ett extra moment?

Därmed inte sagt att jag tror att den förenklade varianten är dålig på något vis, men just det där med försvagningen är jag lite nyfiken på :hmm:

Får en känsla av att den sista momentet! ...hindrar öglan att bli BRA!...när knuten dras åt!..därav viktigt att lämna nån/någon mm. extra...så ev. åtdragnings moment..inte gör att knuten släpper...så funkar nylon..tror jag.
Precis som i din video om kust-örings fisket.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #20 skrivet: augusti 02, 2016, 09:30:19 »

Får en känsla av att den sista momentet! ...hindrar öglan att bli BRA!...när knuten dras åt!..därav viktigt att lämna nån/någon mm. extra...så ev. åtdragnings moment..inte gör att knuten släpper...så funkar nylon..tror jag.
Precis som i din video om kust-örings fisket.

Men menar du att hållfastheten blir sämre av det?
Eller bara att öglan lätt får lite halvtaskig form? För det kan jag hålla med om att det kan bli lite tjorvigt, speciellt om man har grov tafs (>0,35) och är snål när man knyter ;D
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #21 skrivet: augusti 02, 2016, 21:09:09 »
Men menar du att hållfastheten blir sämre av det?
Eller bara att öglan lätt får lite halvtaskig form? För det kan jag hålla med om att det kan bli lite tjorvigt, speciellt om man har grov tafs (>0,35) och är snål när man knyter ;D

Precis!..den känns inte lika hållbar..å som du säger...gör man den enkelt så tycker jag att knuten är/blir lättare att göra med tjockare nylon åxo..0,45mm till Laxfiske t ex. ..men en får nog fan inte klippa tafsspetsen för kort.

Tycker knuten "nyper" åt på ett bättre sätt..att göra den enklare..
« Senast ändrad: augusti 02, 2016, 21:33:07 av ismo »