Författare Ämne: Småflugor & vingens egenskaper  (läst 20797 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 192
  • Våga vägra!
    • Min presentation
SV: Småflugor & vingens egenskaper
« Svar #120 skrivet: augusti 04, 2010, 13:41:48 »
Vill ni vara vänliga och förklara för mig vad "simmar bra" betyder? :-\

Nu har ni fått nästan 3 års betänketid, har ni kommit fram till något svar? ???
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 307
  • Oooooaaaah!
« Svar #121 skrivet: augusti 04, 2010, 13:46:29 »
Nu har ni fått nästan 3 års betänketid, har ni kommit fram till något svar? ???

..den simmar "upprätt" :tafeja:..inte på sidan, inte uppåner(förrutom Thomas L kanske)...
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #122 skrivet: augusti 04, 2010, 13:50:20 »
..den simmar "upprätt" :tafeja:..inte på sidan, inte uppåner(förrutom Thomas L kanske)...

ok, jag hade tolkat det som något åt hållet "hur flugan rör sig i vattnet", men egentligen handlar det alltså mer om hur flugan balanserar i vattnet?
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #123 skrivet: augusti 04, 2010, 13:54:01 »
ok, jag hade tolkat det som något åt hållet "hur flugan rör sig i vattnet", men egentligen handlar det alltså mer om hur flugan balanserar i vattnet?

...precis! ..ialla fall för mig. Att den följer strömmarnas virvlar på rätt köl.
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Sunray

• Gäst
« Svar #124 skrivet: augusti 04, 2010, 19:25:28 »
Och eftersom laxen är ett osedvanligt slugt djur, med en intelligens snäppet under en grodas, så vet den med fullkomlig självklarhet vad som är "rätt köl" samt "upp & ner" på en laxfluga.   :p

En omoralisk laxfiskare, utan känsla för fair play, kan då ta till slemma trix såsom att fiska med rundbundna spiktuber, Ullsock eller shrimpflies men så lågt sjunker ju naturligtvis inte en modern hardcore-fiskare som har läst sina Frödinartiklar med lupp och kan allt om flash, hattar och taperade vingar.
 8)

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #125 skrivet: augusti 04, 2010, 19:38:40 »
Och eftersom laxen är ett osedvanligt slugt djur, med en intelligens snäppet under en grodas, så vet den med fullkomlig självklarhet vad som är "rätt köl" samt "upp & ner" på en laxfluga.   :p

En omoralisk laxfiskare, utan känsla för fair play, kan då ta till slemma trix såsom att fiska med rundbundna spiktuber, Ullsock eller shrimpflies men så lågt sjunker ju naturligtvis inte en modern hardcore-fiskare som har läst sina Frödinartiklar med lupp och kan allt om flash, hattar och taperade vingar.
 8)

Men det där med "rätt köl" är väl kanske mest för enkel  å kanske till viss del dubbelkrok...

En enkelkrok som "ligger" halkar väl ur gapet på fisken lättare än en krok som har spetsen neråt eller uppåt? :haum:

Rundbundet spelar det väl inte så stor roll på, för då kör man väl oftast med trippel?
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sunray

• Gäst
« Svar #126 skrivet: augusti 04, 2010, 19:50:01 »
Nja, jo, naää...   Jo, du har nog rätt. Jag raljerade lite bara. :-X :-*

Skall jag vara lite allvarlig så måste jag nog rekommendera små Esmond Drury trekrok till småflugorna. Storlekarna 10-14 krokar nåt hemskt, det räcker nästan att fisken bara simmar i närheten...   8)

Lite svåra att få tag i i Sverige, tyvärr. Finns dock i England, tex här:
http://www.atkinsangling.com/Models.aspx?ModelID=96

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #127 skrivet: augusti 04, 2010, 19:57:04 »

Det är klart att den inte vet vad som är upp eller ned. Däremot tror jag det är viktigt att flugan uppfattas som ett "väsen" och inte som ett med strömmen flytande livlöst "ting". Det är väl något sådant som ingår i begreppet "simmar" kanske?

Jag tycker att det känns bättre med en fluga som oftast ligger med "rätt köl" än en som kantrar, eller ännu värre, snurrar i vattnet. Men det är ju ett tyckande. Jag fiskar mest med dubbelkrok, både med tub och krokfluga.

Ibland tycker jag också att det är lite märkligt att vi ofta bedömer hur flugan "simmar" genom att betrakta den ovanifrån, medan fisken i de flesta fall ser den ur en helt annan vinkel...
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #128 skrivet: augusti 05, 2010, 11:03:26 »
Det är klart att den inte vet vad som är upp eller ned. Däremot tror jag det är viktigt att flugan uppfattas som ett "väsen" och inte som ett med strömmen flytande livlöst "ting". Det är väl något sådant som ingår i begreppet "simmar" kanske?

Jag har alltid tolkat begreppet "simmar" som att det skulle ha något att göra med hur vingen rör sig i vattnet, vilket jag framför allt när det gäller småflugor är av rätt liten betydelse...

2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #129 skrivet: augusti 05, 2010, 13:20:15 »
Jag har alltid tolkat begreppet "simmar" som att det skulle ha något att göra med hur vingen rör sig i vattnet, vilket jag framför allt när det gäller småflugor är av rätt liten betydelse...

Det tror tempelhundspappan Håkan Norling också enligt den artikel han skrev om hundarna i FIN för många år sedan (tack för kopian TA!). Han skrev rakt ut att det var helt betydelselöst vilket material man hade i vingarna på småflugorna eftersom det inte är vingen utan hela flugan som rör sig i strömmen. Jag har för mig att han använde ekorre och isbjörn i de små krokflugor som visades i artikeln.
...cause I´m a man of wealth and taste..

flaskan

• Gäst
« Svar #130 skrivet: september 08, 2010, 09:10:55 »
Jag testade att göra microtuber med två koner. En längst bak, sedan hårvinge och hackel framför det och till sist en kon framför, dels så sjunker tuben ner under ytfilmen lättare, sen sprids och hålls vingen upp på ett mycket bättre sätt än annars.

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #131 skrivet: september 08, 2010, 09:12:50 »
Jag testade att göra microtuber med två koner. En längst bak, sedan hårvinge och hackel framför det och till sist en kon framför, dels så sjunker tuben ner under ytfilmen lättare, sen sprids och hålls vingen upp på ett mycket bättre sätt än annars.

Blir inte en sån tub väldigt död i vattnet?

Förhållandet mellan vikt och vinge låter som att det borde göra flugan lika livlig som en gråsten i vattnet... :haum:
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #132 skrivet: april 05, 2012, 21:45:47 »
Vingen är bara till för att hålla flugan på rätt köl :tafeja:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #133 skrivet: april 05, 2012, 21:57:17 »
Rätt köl å rätt köl, minns en polare som fiskade med zonkers!..han fick bra med en enkel svart zonker, band upp en ny när den gamla började förfalla.
Märkligt nog fick han inget på den nya? ???..hur han än försökte :haum:
Tids nog så prövade han den nya:s "sim"egenskaper mot den gamla.
Allt såg bra ut tills han "råkade" dra den ny-bundna lite fortare, den började snurra! ;D
Han hade klippt/skurit skinnet snett...inte i hårens riktning.
Om samma gäller för Lax vettefan! ...Öringen tar ju för matens skull.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
« Svar #134 skrivet: april 05, 2012, 23:35:36 »
Ja som sagt "Rätt köl" :tafeja:
För en gångs skull tack Ismo ;) ;D
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Tjove

• Gäst
« Svar #135 skrivet: april 28, 2012, 21:18:10 »
Är väl mest lina och tafs som styr flugan.
För flugan är väl fortfarande fäst i tafsen på nåt sätt.
Sen på verkar väl vattnets virvlar flugan änndå och vilka vi inte  förmår att styra över,även om vi tycker att vi vil det.
Val av material i vingen på småflugor.
Tror mig ha prövat det som finns/funnits på marknaden i ving väg och ja de går att få fisk på underliga kreationer enligt våra ögon men syven åh sist så är det ju firren som bestämmer om den vill ta tingesten i käften.
Fast jag har haft ett av mina bättre fisken i norge i antalet lax på småflugor.
Nymfer i stl 8-10 var fisketurens melodi.nu säger nån låg sommar älv,nääääääääääääääääääääää detta var presis när flommen var som högst och älven började tappa lerfärgen.

Ja förr så var ju flugorna uteslutande utrustade fjädervingar och ja de fångande fisk,vi var rätt många som fiskade med sånna då och följdakligen så nappade fisken på dessa tingestar.
Sen blev det poppis med bucktail i vingen och ja fisken nappade på de med för under en period så såg dom nog ine så mycket annat i flugväg.
Några flugor med trädkurre i vingen såg dagens ljus och ja fisken köpte det med.
Och några år senare så var alla flugor skodda med räv och plastremsor och även det köpte fisken men nu började flugorna få förmåga att simma :rolleye:.
När sen haipen med vovvehår dök upp och allt jävla hår doptes om till helig vovve och flugorna simmade nu ännu värre :doh:.
Fast fortfarande fast förankrade i tafsen. då kan man ju undra hur går det till :haum: döa ting som simmar :haum:
Även om vi inte vill tro det så har fluglinan STOR påverkan av hur våran kära "fluga"förpassas genom strömmen.
Och ja även en liten tubfluga påverkas under sin färd genom strömmen med hjälp av lina och strömmar/virvlar och kan hamna upp och ned eller på lite på sniskan men som tur är så struntar tillräckligt många fiskar i det.

Ähhhhh va långt det blev.

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 558
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #136 skrivet: april 29, 2012, 18:14:17 »
Är väl mest lina och tafs som styr flugan.
För flugan är väl fortfarande fäst i tafsen på nåt sätt.
Sen på verkar väl vattnets virvlar flugan änndå och vilka vi inte  förmår att styra över,även om vi tycker att vi vil det.
Val av material i vingen på småflugor.
Tror mig ha prövat det som finns/funnits på marknaden i ving väg och ja de går att få fisk på underliga kreationer enligt våra ögon men syven åh sist så är det ju firren som bestämmer om den vill ta tingesten i käften.
Fast jag har haft ett av mina bättre fisken i norge i antalet lax på småflugor.
Nymfer i stl 8-10 var fisketurens melodi.nu säger nån låg sommar älv,nääääääääääääääääääääää detta var presis när flommen var som högst och älven började tappa lerfärgen.

Ja förr så var ju flugorna uteslutande utrustade fjädervingar och ja de fångande fisk,vi var rätt många som fiskade med sånna då och följdakligen så nappade fisken på dessa tingestar.
Sen blev det poppis med bucktail i vingen och ja fisken nappade på de med för under en period så såg dom nog ine så mycket annat i flugväg.
Några flugor med trädkurre i vingen såg dagens ljus och ja fisken köpte det med.
Och några år senare så var alla flugor skodda med räv och plastremsor och även det köpte fisken men nu började flugorna få förmåga att simma :rolleye:.
När sen haipen med vovvehår dök upp och allt jävla hår doptes om till helig vovve och flugorna simmade nu ännu värre :doh:.
Fast fortfarande fast förankrade i tafsen. då kan man ju undra hur går det till :haum: döa ting som simmar :haum:
Även om vi inte vill tro det så har fluglinan STOR påverkan av hur våran kära "fluga"förpassas genom strömmen.
Och ja även en liten tubfluga påverkas under sin färd genom strömmen med hjälp av lina och strömmar/virvlar och kan hamna upp och ned eller på lite på sniskan men som tur är så struntar tillräckligt många fiskar i det.

Ähhhhh va långt det blev.
Men om man inte bryr sig om vilket material vingen är av, vad är det som får flugan att hålla sig på rätt köl?
Uppåt eller nedåtbend krokögla?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Tjove

• Gäst
« Svar #137 skrivet: april 29, 2012, 22:59:05 »
Hur vet vi vad som är rätt köl då?
Visst vi tror att vi kan påverka flugan med hjälp mendningar,ryck och knyck.
Men är det inte linan och strömmen som påverkar det vi tror att vi gör.

Efter att flugan har tagit några vändor i luften och för att sedan hamna i vattnet mer eller mindre okontrolerat
Med stor risk att linan är tvinnad nånstans och naturlagar försöker ju räta ut tvinnet och om flugan då råkar gå med krokspetsen nedåt vilket säkert bara är en tidsfråga innan den lägger sig på sidan eller rent av vänder på sig när tvinnet rätar ut sig med hjälp av strömmarna.

Kanshe dax för lekande i flugtafsen

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 971
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #138 skrivet: februari 25, 2014, 13:10:37 »
När jag binder mindre flugor nuförtiden så använder jag styvare material till vingen än tidigare.
Det tycker jag känns bättre vid städet åtminstone.
Hur gör ni?
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #139 skrivet: augusti 18, 2016, 12:58:15 »
När jag binder mindre flugor nuförtiden så använder jag styvare material till vingen än tidigare.
Det tycker jag känns bättre vid städet åtminstone.
Hur gör ni?

Jag tycker om små ekorrar jag.
Piff å Puff :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007