Författare Ämne: Den så kallade "vindknutens" betydelse  (läst 10417 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
SV: Den så kallade "vindknutens" betydelse
« Svar #40 skrivet: januari 02, 2008, 15:56:45 »
Jag tror inte det handlar om nåt annat än just tror... ;D
En av dom få gångerna ja kan använda är är när jag säger att
Allt är tro.
Det vi tror idag kommer folk och skratta åt i morrn ;D
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 163
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #41 skrivet: januari 02, 2008, 15:59:54 »
Det vi tror idag kommer folk och skratta åt i morrn ;D

Inte behöver man väl vänta så länge :vissla:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Sg

• Gäst
« Svar #42 skrivet: januari 02, 2008, 16:03:36 »
Jag ska fan mäta lite med när jag kommer hem :P

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 287
  • Oooooaaaah!
« Svar #43 skrivet: januari 02, 2008, 16:06:15 »
Jag har inte träffat på någon än!..som INTE..får knutar på sina tafsar..vid kastande.. :D
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad Ron

• Antal inlägg: 3 043
  • Allt som simmar är inte fina fiskar.
« Svar #44 skrivet: januari 02, 2008, 16:43:27 »
Jag har inte träffat på någon än!..som INTE..får knutar på sina tafsar..vid kastande.. :D

Kanhända är ditt umgänge...    ...lite begränsat.. ?   :sowhat:
“A fishing pole is a stick with a hook at one end and a fool on the other.”

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #45 skrivet: januari 02, 2008, 17:05:00 »
Kanhända är ditt umgänge...    ...lite begränsat.. ?   :sowhat:

Möjligt!..men det är mycket kompetenta kastare... :hmm:..ELIT vettu.. :gasp:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Sg

• Gäst
« Svar #46 skrivet: januari 02, 2008, 17:22:37 »
Fireline ,15 7,9  kg angiven brottstyrka

Grinner 3,5 kg innan den går av i knuten.

Sen testade jag den s.k. Firelineknuten som sägs vara bra till fireline.

då gick den av på 4.5 kg. Och den gick av mitt på linan.

Jag kontrollerade båda 2 ggr.

Kontenta: Grinnerknuten är ingen bra knut till fireline. Firelines hållbarighet är skit.

Sg

• Gäst
« Svar #47 skrivet: januari 02, 2008, 17:30:14 »
Fireline ,15 7,9  kg angiven brottstyrka

Grinner 3,5 kg innan den går av i knuten.

Sen testade jag den s.k. Firelineknuten som sägs vara bra till fireline.

då gick den av på 4.5 kg. Och den gick av mitt på linan.

Jag kontrollerade båda 2 ggr.

Kontenta: Grinnerknuten är ingen bra knut till fireline. Firelines hållbarighet är skit.

Och nu när jag lagt undan allt kom jag på att jag glömde göra vindknuten... *mutter*

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #48 skrivet: januari 02, 2008, 17:39:57 »
Inte behöver man väl vänta så länge :vissla:
Javisst varför dröja när man redan nu kan skratta åt dom som tror att dom vet nåt annat än att dom inte vet :rolleye:

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #49 skrivet: januari 02, 2008, 17:51:19 »
tillbaks till vindknuten :lumber:
Vid fångsttillfället av dessa fiskar var jag medveten om att jag hade en landningsknut på linan...
var det då bara tur att fiskarna kom opp eller .....
ja vad tror ni. Det är ju tron som har betydelse för den kommer att styra ert beteende :yes:
http://www.fiskelust.se/forum/index.php?topic=1919.msg51666#msg51666
http://www.fiskelust.se/forum/index.php?topic=1919.msg57858#msg57858

fotnot:djävlar vad det blåste när den sista fångades. Skulle jag ha fiskat med knutfri tafs hade jag nog hållit på och byta tafs fortfarande ;D

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 163
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #50 skrivet: januari 02, 2008, 17:55:17 »
tillbaks till vindknuten :lumber:
Vid fångsttillfället av dessa fiskar var jag medveten om att jag hade en landningsknut på linan...
var det då bara tur att fiskarna kom opp eller .....
ja vad tror ni. Det är ju tron som har betydelse för den kommer att styra ert beteende :yes:
http://www.fiskelust.se/forum/index.php?topic=1919.msg51666#msg51666
http://www.fiskelust.se/forum/index.php?topic=1919.msg57858#msg57858

fotnot:djävlar vad det blåste när den sista fångades. Skulle jag ha fiskat med knutfri tafs hade jag nog hållit på och byta tafs fortfarande ;D

Anledningen till att du lyckades att landa fiskarna är såklart att du hade landningsknut på tafsen :rolleye:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #51 skrivet: januari 02, 2008, 17:56:57 »
Anledningen till att du lyckades att landa fiskarna är såklart att du hade landningsknut på tafsen :rolleye:
naturligtvis ;D

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #52 skrivet: januari 02, 2008, 18:15:18 »
Det är nog när flugan landar i ett kast som inte sträkt ut ordentligt som knuten uppstår iaf i dom flesta fallen :hmm:

Så landningsknut ???
Snarare så att det är en dåligtkastknut som tg säger.. Vid ett öh kast så har du en ryckig och slitoslängig kaströrelse. Du har inte draget som gör att lina o tafs sträcker bakåt eller frmåt ordentligt. Det blir ett litet glapp eller vad man ska beskriva det som.. tex så kan du testa det genom att kasta öh utan flugA, DET FÅR INTE BLI NÅRA SMÄLLAR AV TAFSEN  (Capsbögskitlock) då den vänder.
Vid ett UH kast så är det så att du inte har ett jämt indrag och en alltför stor nedåtgående rörelse med spötoppen. Allt hamnar i ett plask vid sidan av dig. Där blir de sk vindknutarna till..

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #53 skrivet: januari 02, 2008, 18:23:30 »
Snarare så att det är en dåligtkastknut som tg säger.. Vid ett öh kast så har du en ryckig och slitoslängig kaströrelse. Du har inte draget som gör att lina o tafs sträcker bakåt eller frmåt ordentligt. Det blir ett litet glapp eller vad man ska beskriva det som.. tex så kan du testa det genom att kasta öh utan flugA, DET FÅR INTE BLI NÅRA SMÄLLAR AV TAFSEN  (Capsbögskitlock) då den vänder.
Vid ett UH kast så är det så att du inte har ett jämt indrag och en alltför stor nedåtgående rörelse med spötoppen. Allt hamnar i ett plask vid sidan av dig. Där blir de sk vindknutarna till..
Det köper jag.
jag tänkte som du förstår på kollapsade framkast, allt hamnar i en hög.... ger iaf en massa fyllehäng på dubbel och trekroksflugor.

Utloggad T.A

« Svar #54 skrivet: januari 02, 2008, 18:33:34 »
Testade oxå lite matrl.
0,25mm med en brottstyrka på strax över 6kg. small av vid knutarna på 5 kg.  Med en vindknut och ett lite häftigare drag när jag lyfte vikten så han jag inte ens se 2 kilos strecket komma fram...  :vissla:

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #55 skrivet: januari 02, 2008, 18:50:43 »
Testade oxå lite matrl.
0,25mm med en brottstyrka på strax över 6kg. small av vid knutarna på 5 kg.  Med en vindknut och ett lite häftigare drag när jag lyfte vikten så han jag inte ens se 2 kilos strecket komma fram...  :vissla:

betyder ingenting :lumber: det var nog ;) 5 kg den gången också allt enligt mitt tidigare resonemang om fjädring och belastningsspikar etc... :hmm:
Du håller på att "accelerera" fjädern i din våg när det smäller. Newtons gamla ekvationer gäller nog (om vi skippar kvantmekanik och relativiteteorier och teorier för allt). F = m*a...... ;D

mycket visslande idag, nog bäst jag visslar lite jag med  :vissla:

kort sagt du mäter med nåt som inte hänger med i svängarna när du rycker till.... :yes: :yes:
« Senast ändrad: januari 02, 2008, 18:54:55 av Thomas L »

Utloggad T.A

« Svar #56 skrivet: januari 02, 2008, 18:57:31 »
betyder ingenting :lumber: det var nog ;) 5 kg den gången också allt enligt mitt tidigare resonemang om fjädring och belastningsspikar etc... :hmm:
Du håller på att "accelerera" fjädern i din våg när det smäller. Newtons gamla ekvationer gäller nog (om vi skippar kvantmekanik och relativiteteorier och teorier för allt). F = m*a...... ;D

mycket visslande idag, nog bäst jag visslar lite jag med  :vissla:
Jag vet inte om jag håller med dig, visst tusan nog tror jag oxå att en "vindknut" inte skapar nått större problem de flesta gångerna. Särskillt inte på grövre matrl. Däremot så är jag å det bestämdades klar över att tunnare matrl inte tål en "vindknut". Vad gäller hur jag testade så va det på ett så lika ett mothugg som möjligt. Nu gö jag sällan mothugg men jag lyfter spöt och spänner upp ganska bestämt. Så spände jag upp nylonet innan jag lyfte lite snabbare än vid den andra testen. Så nä jag håller inte med dig, jag tror att vid så tunn som 0,25 mm (som är den vanligaste grovleken på tafsspets för mig under sommarfisket) så får där inte va någon "vindknut"...   :vissla: ;D

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #57 skrivet: januari 02, 2008, 19:00:17 »
Jag vet inte om jag håller med dig, visst tusan nog tror jag oxå att en "vindknut" inte skapar nått större problem de flesta gångerna. Särskillt inte på grövre matrl. Däremot så är jag å det bestämdades klar över att tunnare matrl inte tål en "vindknut". Vad gäller hur jag testade så va det på ett så lika ett mothugg som möjligt. Nu gö jag sällan mothugg men jag lyfter spöt och spänner upp ganska bestämt. Så spände jag upp nylonet innan jag lyfte lite snabbare än vid den andra testen. Så nä jag håller inte med dig, jag tror att vid så tunn som 0,25 mm (som är den vanligaste grovleken på tafsspets för mig under sommarfisket) så får där inte va någon "vindknut"...   :vissla: ;D

Fiskar du Lax oxå med så tunn tafs?....tro fan att du får drilla då.. :vissla:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #58 skrivet: januari 02, 2008, 19:07:00 »
Tänk på att ni har lååång lina + tafs...så då gör det inte så värst mycket med en knut på tafsen..klart att det smäller på kort lina...om det rycks. Men det brukar det göra oavsett med lr. utan knut.

Utloggad Betis

• Antal inlägg: 6 530
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #59 skrivet: januari 02, 2008, 19:34:58 »
Fiskar du Lax oxå med så tunn tafs?....tro fan att du får drilla då.. :vissla:
Den är ju tjock som faan??

2 kilo går ju inte å dra me ett spö?
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....