Författare Ämne: Den så kallade "vindknutens" betydelse  (läst 10658 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
SV: Den så kallade "vindknutens" betydelse
« Svar #100 skrivet: september 29, 2016, 22:03:10 »

Men en torrflugetafs på 0,16-0,20 vill åtminstone inte jag ha några knutar på som inte ska vara där.

Men att kampas med låååång linga...innebär! ..väl en lång drill.? lr.? :haum:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad rifle

• Antal inlägg: 1 979
  • Hårdrockare med flugspö!
    • http://www.rocket-roll.com/
« Svar #101 skrivet: september 30, 2016, 08:26:04 »
 :nudge:
Ingen vill väl ha vindknutar men de flesta får de och det gäller bara kolla tafsen ofta så kan man oftast lösa upp knutarna innan de hinner dras åt för hårt.

Det jag skrev om att knutar håller olika det gäller även vindknutar.
What time is it? It´s time to rock not yet!

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #102 skrivet: september 30, 2016, 08:36:29 »

Men att kampas med låååång linga...innebär! ..väl en lång drill.? lr.? :haum:

Om man mäter drillen i meter ja.
Det kan ju lika gärna bli en lång drillning med en fisk som står nära och bara tjurar.
Fiskar som rusar och har sig brukar ju ofta tröttna rätt fort medan seg-fiskar som bara står å stångar kan hålla på bra mkt längre...
Givetvis förekommer undantag från ovanstående, men ska man generalisera så bör man i allmänhet göra det generellt :D
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 568
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #103 skrivet: september 30, 2016, 11:13:11 »
Om man mäter drillen i meter ja.
Det kan ju lika gärna bli en lång drillning med en fisk som står nära och bara tjurar.
Fiskar som rusar och har sig brukar ju ofta tröttna rätt fort medan seg-fiskar som bara står å stångar kan hålla på bra mkt längre...
Givetvis förekommer undantag från ovanstående, men ska man generalisera så bör man i allmänhet göra det generellt :D
Här håller jag med. Undantagsvis då för att "rusefiskar" även har en tendens å vilja hoppa. Hoppande fisk och knutar på tafsen skulle jag vilja hävda är en sämre kombo är enbart stångande fiskar utan knut på tafsen. Den häftiga knycken som knäcker knutarna borde ha en större risk att att inträffa vid vildare fisk.
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #104 skrivet: september 30, 2016, 11:15:30 »
Här håller jag med. Undantagsvis då för att "rusefiskar" även har en tendens å vilja hoppa. Hoppande fisk och knutar på tafsen skulle jag vilja hävda är en sämre kombo är enbart stångande fiskar utan knut på tafsen. Den häftiga knycken som knäcker knutarna borde ha en större risk att att inträffa vid vildare fisk.

Jag hade av misstag inte räknat med vindknutens betydelse i just ovanstående inlägg.
Men bra återknutet Betis, den här tråden handlar om om vindknutens betydelse! :)
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
« Svar #105 skrivet: september 30, 2016, 11:45:40 »

Du kör ju med 0.12mm "typ"till mina Puppor...pucko! även om dom är i strl.12-10... :p
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Inloggad Betis

• Antal inlägg: 6 568
  • Förbannad Träskalle.
    • Fiskelust
« Svar #106 skrivet: september 30, 2016, 13:47:47 »

Du kör ju med 0.12mm "typ"till mina Puppor...pucko! även om dom är i strl.12-10... :p
Där har du fel, går aldrig under 0,16 och det är för de minsta. Annars är det 0,18-0,23.
Min filosofi är att tafsen grovlek skall anpassas för flugan och fiskets karaktär, inte för eventuella vindknutar, bottennapp eller trädkänningar. Precis så grov och lång som behövs, varken mer eller mindre. Sen att jag ofta lyckas snörpa ihop den och vika in benen i krokböjen beror mer på avsaknaden i kastkunskap än tafsen grovlek. ;)
Men vill du köra med 0,45 på Island så var så god. ;D
« Senast ändrad: september 30, 2016, 13:51:26 av Betis »
.....och på den sjätte dagen skapade människan Gud.....