Författare Ämne: På förekommen anledning: Rundbundna bucktailtuber med mer  (läst 13091 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas L

• Antal inlägg: 6 892
  • snart så
SV: På förekommen anledning: Rundbundna bucktailtuber med mer
« Svar #60 skrivet: januari 23, 2008, 12:44:57 »
Men så är inte dina ögon gjorda för ett liv i vattnet heller...  8)
Om en fisk ska ta ett byte så får dom nog fokusera på bytet och inte på små darrningar i bytes ben eller dylikt :hmm:
Nya tider nya leder är min paroll inte SJs

Utloggad T.A

• Antal inlägg: 2 719
  • "Hellre en tom dag vid älven, än en hemma!"
« Svar #61 skrivet: januari 23, 2008, 12:47:46 »
Om en fisk ska ta ett byte så får dom nog fokusera på bytet och inte på små darrningar i bytes ben eller dylikt :hmm:
Tänk om laxen tror att det är en annans stjärt som den ser och biter efter?
Hur fladdrar en laxstjärt där den står o vilar? Inte faan hoppar den upp o ner inte..  :vissla: (Sagt med att jag har ingen aning om vad laxen biter efter men det kan ju vara det lika som nått annat!)

LP

• Gäst
« Svar #62 skrivet: januari 23, 2008, 12:47:58 »
Bucktail är ungefär som rödsvart sandgrävling man tar hem riktigt långsamt. Ett rakt sträck som bara hänger, men tar fisk.

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #63 skrivet: januari 23, 2008, 12:56:48 »
Tänk om laxen tror att det är en annans stjärt som den ser och biter efter?
Hur fladdrar en laxstjärt där den står o vilar? Inte faan hoppar den upp o ner inte..  :vissla: (Sagt med att jag har ingen aning om vad laxen biter efter men det kan ju vara det lika som nått annat!)
Det är anpassat för att kunna äta. Fånga ett byte som rör sig i vattnet.... dom som inte är anpassade för det har svultit ihäl för länge sen :lumber:

Utloggad ismo

• Antal inlägg: 9 311
  • Oooooaaaah!
« Svar #64 skrivet: januari 23, 2008, 12:58:55 »
Tekniken som Appel "sa" om....är nog viktigtigast...hur man fiskar in flugan..lr. fiskar flugan....fick bra mycket mer än dom flesta uppe i NN...tack vare att jag "råka" fiska rätt....
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad T.A

« Svar #65 skrivet: januari 23, 2008, 12:59:28 »
Det är anpassat för att kunna äta. Fånga ett byte som rör sig i vattnet.... dom som inte är anpassade för det har svultit ihäl för länge sen :lumber:
Men laxen äter ju inte i älven? Däremot så vet man att den hugger av aggresion då den kommer till en viloplats...

Utloggad Helljammer

• Antal inlägg: 1 232
« Svar #66 skrivet: januari 23, 2008, 12:59:57 »
Tekniken som Appel "sa" om....är nog viktigtigast...hur man fiskar in flugan..lr. fiskar flugan....fick bra mycket mer än dom flesta uppe i NN...tack vare att jag "råka" fiska rätt....

Du fiskar väl bara med Västeråsare? Då är det väl inte så vårt att utklassa.. ? :rofl:
Roslagen är ju bara något som Evert Taube ljugit ihop i fyllan, precis som Argentina!

Utloggad T.A

« Svar #67 skrivet: januari 23, 2008, 13:00:13 »
Det är nog helt säkert sant, men vi VET inte !

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #68 skrivet: januari 23, 2008, 13:00:27 »
Du fiskar väl bara med Västeråsare? Då är det väl inte så vårt att utklassa.. ? :rofl:

+ Norrmän.... :rofl:
Det är 100% dödlighet fr. det en föds!..men märkligt nog ökar den med div. alkohol å dåliga matvanor.

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #69 skrivet: januari 23, 2008, 13:00:57 »
Det är nog helt säkert sant, men vi VET inte !

Att inte DU..vet skiter jag i..bara JAG..vet.. 8)

Utloggad T.A

« Svar #70 skrivet: januari 23, 2008, 13:02:28 »
Att inte DU..vet skiter jag i..bara JAG..vet.. 8)
jepp att tro är det viktigaste inom laxfisket men det betyder inte på långa vägar att man VET!

Utloggad Thomas L

• snart så
« Svar #71 skrivet: januari 23, 2008, 13:03:09 »
Men laxen äter ju inte i älven? Däremot så vet man att den hugger av aggresion då den kommer till en viloplats...
och det gör den inte för att ögonen har anpassat om sig :dunk:

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #72 skrivet: januari 23, 2008, 13:04:08 »
jepp att tro är det viktigaste inom laxfisket men det betyder inte på långa vägar att man VET!

...men att det lyckades varje år....säjer ju trots allt att jag gjorde hyffsat rätt! :hmm:......

Utloggad T.A

« Svar #73 skrivet: januari 23, 2008, 13:05:42 »
...men att det lyckades varje år....säjer ju trots allt att jag gjorde hyffsat rätt! :hmm:......
jo jo men det lyckas ju för mig oxå... Men om vi hade bytt flugor så vet du med säkerhet att den laxen du tagit skulle inte ha bitit på en fluga bunden av Frödin tex??

Utloggad ismo

• Oooooaaaah!
« Svar #74 skrivet: januari 23, 2008, 13:06:54 »
jo jo men det lyckas ju för mig oxå... Men om vi hade bytt flugor så vet du med säkerhet att den laxen du tagit skulle inte ha bitit på en fluga bunden av Frödin tex??

Har jag pratat om Frödin?..varför drar du in hans flugor nu..?

Utloggad T.A

« Svar #75 skrivet: januari 23, 2008, 13:11:15 »
Har jag pratat om Frödin?..varför drar du in hans flugor nu..?
Nä men jag pratar ju om att vi inte vet varför eller på exakt vad laxen hugger,, Vi har en teori och vi tror.. Och tron är det viktigaste inom laxfisket men vi vet inte.. Vi kan inte säga att så här är det. Eller så ska en fluga se ut eller vara bunden. Utan vi måste säga så här tror jag och jag fiskar så här och med såna här flugor för de tror jag mest på det.. 
Nu va det inte dig jag menade med expretter som påstår att så här ÄR det, det finns gott om andra sådana på detta forum...

Utloggad Olavi

• Antal inlägg: 1 447
« Svar #76 skrivet: januari 23, 2008, 13:26:02 »
Nä men jag pratar ju om att vi inte vet varför eller på exakt vad laxen hugger,, Vi har en teori och vi tror.. Och tron är det viktigaste inom laxfisket men vi vet inte.. Vi kan inte säga att så här är det. Eller så ska en fluga se ut eller vara bunden. Utan vi måste säga så här tror jag och jag fiskar så här och med såna här flugor för de tror jag mest på det.. 
Nu va det inte dig jag menade med expretter som påstår att så här ÄR det, det finns gott om andra sådana på detta forum...
Alltså, vilka är egentligen de där experterna som påstår att de vet och som det finns så gott om?

Jag tycker de flesta brukar diskuterar om vad de tror?

Undantaget en diskussion på Fiskesnack om metalltuber men där har skribenten Flodström väldigt gott underbyggda argument.

Ett annt undantag är Frödin som i senaste FFA ganska tydligt påstår att hans Octopuzzy T&L är vassare än originalet.... men det är ändå en glimten i ögat. 
« Senast ändrad: januari 23, 2008, 13:28:49 av Olavi »
...cause I´m a man of wealth and taste..

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #77 skrivet: januari 23, 2008, 14:04:42 »
Däremot så vet man att den hugger av aggresion då den kommer till en viloplats...

Vet vi?

Jag tycker att laxen ganska ofta tar väldigt mjukt och försiktigt, och man kan väl anta att en förbannad lax på 5-6-7 kg eller så borde kunna åstadkomma lite mer "buller" än det normalt segdragna lax'hugget'? 8)
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007

Utloggad Flyguy

• Moderator
  • Antal inlägg: 524
    • Vem är Flyguy?
« Svar #78 skrivet: januari 23, 2008, 14:10:30 »
Henrik, det är väl bara laxar man tappar som är "förbannade laxar"? ??? ;)
Anakronist

Utloggad Henka

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 200
  • Våga vägra!
    • Min presentation
« Svar #79 skrivet: januari 23, 2008, 14:11:35 »
Henrik, det är väl bara laxar man tappar som är "förbannade laxar"? ??? ;)

Absolut inte :hmm:
Bilder att minnas :)
2014   2010
2013   2009
2012   2008
2011   2007